søndag den 10. april 2016

Boganmeldelse - Fjord

                                   

Af: Pia Stærmose
Forlag: Egolibris
Sidetal: 177
Original sprog: Dansk

Dette er en anmeldereksemplar fra forlaget Egolibris, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

Det er blevet oktober, og lyset er svagere. Elias kommer ikke så tit mere. Det er dyrt at bo på hotel. Hun lever af pengene fra mormor, men på et tidspunkt vil de slippe op. Hun må finde på noget andet. Tale med Elias om det. Dråberne på ruden krydser hinandens baner og smelter sammen, indtil de slipper og lader sig falde. Himlen er væk, og det regner igen, og om lidt kommer han og kysser hende svimmel. (Citat S. 43)

---

"Fjord" er historien om Terese som forelsker sig i Elias som hun møder i Norge. Derfor beslutter hun sig for at blive der, men det bliver ikke ligesom hun havde regnet med. Længslen efter Elias bliver mere og mere ulidelig, for han har sin egen vilje. Samtidig bliver hun en del af et gammelt ritual, en historie, som bliver fortalt igen og igen. Det hun tager som værende kærlighed, er i virkeligheden noget frygteligt og meget større, end hun kan forestille sig. 

---

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke rigtigt forstod handlingen i bogen. Jeg synes den er fantastisk smukt skrevet, med en masse spændende beskrivelser og smukke sætninger! Desværre drukner handlingen lidt i alle de smukke ting, og det er lidt ærgerligt, for den kunne være rigtigt god, tror jeg! Det med den moderne saga, kan jeg sagtens fornemme, men mest fordi jeg aldrig rigtigt har forstået sagaer. De gør mig altid meget forvirret! Jeg er simpelthen ikke særligt god til analyser og denne der dybere mening! Men om ikke andet, er den smukt skrevet og nem at komme igennem, på trods af alt det andet. 

Det er en smuk fortælling hvor jeg desværre synes at handlingen drukner i flotte ord og beskrivelser. Men hvis du er til smukke beskrivelser af fjord og fjeld så er bogen lige noget for dig! 

Bogen får 2 ud af 5 stjerner: **


                                                         



Ingen kommentarer:

Send en kommentar