Boganmeldelse - Hjertet er 1 organ

Sidetal: 408

---

Cigaretfiltret bliver vådt af koncentration. Jeg suger mundvand ind og vender og drejer omhyggeligt barberbladet, indtil jeg har skåret tallet 7,5.
Jeg venter.
Jeg læser tallet.
7,5.
Men det bliver ved. Pulsens klaustrofobiske hamren og gråden i halsen, der bliver ved og ved, og jeg lægger mere vægt mod barberbladet for at presse tallet dybere ned i kødet, ned gennem nerveceller, fedt og vener, 1 mikrometer + 1 mikrometer + 1 mikrometer.
Så bliver der endelig stille. Tankerne holder kæft, og rastløsheden forvandles til befriende ingenting, mens blodet løber ned mod albuen og rammer det snavsede toiletgulv. (Citat s. 8)

---

"Hjertet er 1 organ" handler om den 17-årige pige Lucca som har nogle ret seriøse problemer. For at overleve hverdagen, sine egne hemmeligheder og problemer lever hun under sine egne matematiske regler og skærer i sig selv for at opnå kontrol. Så møder hun pigen Xu, som hun forelsker sig i. Xu er flyvsk og helt anderledes end Lucca, og det begynder at gå op for hende, at kærligheden ikke kender til regler og kontrol. Nu må Lucca genoverveje sit liv, sine regler og ikke mindst forholdet til sin homofobiske far, for at finde vej til kærligheden.

---

Jeg læste denne bog som en del af Dewey's readathon, og var faktisk lidt bange for at det ville ødelægge oplevelsen at jeg havde læst en masse bøger lige inden, og derfor var lidt læsetræt. Men det skete overhovedet ikke. Den overraskede mig virkelig og jeg læste den på 3 timer! Jeg gav min dejlige kone bogen i fødselsdagsgave, og hun fik derfor lov til at læse den først. Da jeg var færdig med den, gik vi en lang tur og diskuterede nærmest bogen hele vejen! For hvor er det bare en fantastisk bog! Den var på ingen måde som jeg havde regnet med. Jeg havde nok regnet med at den ville være mere dyster og ville fokusere rigtigt meget på Luccas psykiske problemer og selvfølgelig cuttingen, men derimod skete der en helt masse andre ting, som var virkeligt spændende og et friskt pust i en fortælling som kunne have været meget mørk. Samtidig synes jeg at hele idéen med tallene og matematikken er fantastisk! Jeg elsker at tallene har så stor betydning for fortællingen. Både i historien men også i bogen hvor alle talord er skrevet med almindelige tal, så de rigtigt bliver fremhævet. Det kunne være gået galt og have været irriterende, men jeg synes det fremhæver hendes talregler så fint! Jeg elsker at Lucca er lesbisk. Det er så sjældent at jeg læser ungdomsbøger om lesbiske (eller bare bøger om lesbiske i det hele taget) og det er bare så dejligt at jeg kan sætte mig ind i hendes tankegang (som den lesbiske kvinde jeg er) og kan følge med i en kærlighedshistorie som jeg virkelig kan føle. Yay!

Jeg føler virkelig denne her bog. Både som (eks)cutter, som lesbisk og som en der ved hvordan det er at være 17 år og meget, meget forvirret. Jeg elskede virkelig bogen! Også selvom den på ingen måde var som jeg havde regnet med. Jeg ville ønske der var mange flere bøger om Lucca, så man kunne følge hendes liv efter alt hvad der er sket, for ihh, jeg føler bare slet ikke jeg er færdig her. Jeg har forelsket mig i denne bog, og jeg tror aldrig jeg kommer mig over mit bogcrush. Læs den! Du vil hade dig selv hvis du ikke gør det!