Boganmeldelse - Det Blå Dyb (Vandflammens Saga #1)

Af: Jennifer Donnelly
Sidetal: 349
Original sprog: Engelsk "Waterfire Saga 1: Deep Blue"

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

"Men hvorfor os, Baba Vraja?" spurgte Serafina. "Hvorfor beder du os, seks teenagepiger, om at dræbe Abbadon? Hvorfor ikke kejsere eller admiraler eller hærførere med alle deres soldater? Hvorfor ikke vandenes dygtigste magikere?" Vraja så på dem, en efter en, "I er vandenes dygtigste magikere," sagde hun. "I fire tusind år har ingen haft så megen magisk styrke, som I seks har. Ingen siden de seks, som styrede." (Citat s. 287-288)

---

"Det Blå Dyb" er første del af serien "Vandflammens saga" som handler om havfrueprinsessen Serafina, som egentlig bare skal overleve sin forlovelse med prins Mahdi, hendes barndomskæreste som skulle have ændret sig en hel del. Men i stedet for en forlovelse, bliver hele hendes rige angrebet af en fjendtlig hær og sammen med veninden, Neela er Serafina nødt til at flygte. På deres flugt går der flere og flere ting op for Serafina, og pludselig står hun og fem andre havfruer overfor noget de slet ikke havde regnet med...

---

Åh, denne her bog er simpelthen så smuk! Jeg har lyst til at kramme den! Dens ydre gør virkelig meget, for dens indre har jeg lidt blandede følelser for. Jeg synes at det er en fremragende historie og jeg elsker hele havfrueidéen, uden at det bliver alt for Ariel-agtigt. Men på den anden side, så synes jeg der er voldsomt mange fremmede ord som man skal huske betydningen af, og det synes jeg godt kan være lidt forvirrende, for jeg stopper altså ikke min læsning, for at slå ordet op bagi bogen. Jeg er dog godt tilfreds med selve handlingen og jeg kan rigtigt godt lide personerne i bogen, så det med ordene trækker kun en smule ned. Jeg synes at den var spændende og bogen havde et godt tempo og var meget velskrevet. Hele havfruetemaet er virkelig gennemtænkt. Tøjet, makeuppen, hvad de spiser! Der er tænkt over det hele og det kan jeg rigtigt godt lide. Jeg var desværre ret langt tid om at læse bogen, hvilket nok ødelagde historien lidt for mig, fordi jeg glemte hvad de forskellige ord betød og hvem de forskellige folk var. Men om ikke andet, så var det en rigtig fin historie og en god og spændende slutning som holder læseren fast.

Alt i alt er jeg ret begejstret for bogen, men den har også lidt fejl og mangler hist og her. Jeg glæder mig til at læse den næste bog i serien, for selvfølgelig skal jeg da også læse den! Jeg anbefaler denne bog hvis man vil opleve et helt andet univers end man er vant til, for det er virkelig fantastisk og meget gennemtænkt.