mandag den 9. maj 2016

Boganmeldelse - Over sløret (Ilttyv #1)

Af: Nicole Boyle Rødtnes
Sidetal: 357

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

For næsten 100 år siden blev jorden, som vi kender den, ødelagt af forurening og stråling. Millioner døde, og kun fem byer formåede at skærme sig ved hjælp af den opfindelse, der senere blev kendt som sløret. De byggede en verden oven på den gamle og brugte de næste år på at udvide deres slør, så de til sidst nåede hinanden og dannede en kæmpe membran, der stadig den dag i dag holder menneskeheden i live. (Citat s. 9)

---

I "Over sløret - Ilttyv #1" møder vi de to halvsøskende, Shay og Troy, som bor i en dystopisk fremtidsverden hvor alle bærer iltflasker for at kunne trække vejret. De ender begge med at arbejde hos Marton (efter nogle uheldige episoder), en fyr som ingen helt ved om man kan stole på. Både Shay og Troy bliver kastet ud i nogle lidt anderledes jobs end de er vant til, og det er ikke ligefrem caféarbejde og en tur i bokseringen, som de to ellers er vant til. Derimod sætter de deres helbred og liv på spil ved at stjæle under sløret og hos de rige højt over sløret. Hvis de skal tjene penge nok til at kunne forsørge sig selv og familien, så de kan få den vigtige ilt som også koster penge, så er de nødt til at arbejde for Marton, som måske ikke er så venlig som først antaget... og der er noget lusket ved det hele...

---

Ih, hvor var den altså spændende! Det var da bare helt igennem en fantastisk bog! Jeg kan slet ikke vente med at læse den næste! Der skete bare hele tiden et eller andet, og man vidste aldrig hvilken drejning historien ville tage og hvordan det dog skulle ende. SPOILER: Det gør det så heller ikke, for der er meget mere historie at komme efter. Men hvor er det bare en fantastisk begyndelse og den gør mig virkelig, virkelig nysgerrig. Jeg er så positivt overrasket, for jeg havde faktisk ikke forventet det helt store af denne her bog, fordi jeg virkelig ikke er god til den slags dystre, fremtids-agtige fortællinger. Men er du vanvittig! Jeg har virkelig ændret mening! Det er jo en mega fed bog! Jeg elsker hele idéen og hele den verden de lever i. Jeg kan virkelig se det for mig. Hele ilt-idéen er simpelthen bare så god! Jamen, jeg kan jo nærmest blive ved.

Jeg kan blive ved med at rose denne bog, for den er simpelthen fantastisk. Det er en vidunderlig begyndelse og jeg kan ikke vente med at læse videre! Må.vide.hvad.der.sker.omgående! Kun ros og løftede arme fra mig til forfatteren!