Boganmeldelse - Usamlede digte & Der sidder et digt i hjørnet

Håret blev forlænget og farvet
For at dække månen jeg har arvet
Acrylnegle pynter på mine hænder
Der er facader på de hvide tænder

... (Citat s. 196 i Usamlede digte)

---

Jeg har valgt at anmelde begge disse digtsamlinger samlet, da de sagtens kan tåle det og også minder ret meget om hinanden. Faktisk har jeg så svært ved at kende forskel, at jeg nok kommer til at anmelde dem som én. "Usamlede digte" og "Der sidder et digt i hjørnet" er to digtsamlinger om alt muligt. Om livet, om døden, om kærlighed, om sex, om krig, om fred... om alt det vi går og overvejer igennem livet. Om de ting der sker i livet og om alle de ting som muligvis ikke sker i livet. Der sker i det hele taget ret mange ting i disse digtsamlinger. Så vær forberedt når du åbner en af disse, for dit hoved bliver proppet med info, tanker og tankemylder.

Jeg synes det er rigtigt godt, at digtsamlingerne ikke er blevet kaldt noget mere konkret, så man har en forventning til hvad man skal læse, for det har man virkelig ikke med disse. "Usamlede digte" og "Der sidder et digt i hjørnet" kan jo faktisk være hvad som helst. Når jeg selv har skrevet digtsamlinger, har der altid været et overordnet emne, og samlingerne har haft et navn udfra netop det emne. Det kan godt være der er en dybere mening med disse navne, men de overlader ret meget til fantasien og det er godt, for indholdet er meget blandet og holder sig bestemt ikke til et overordnet emne. Der sker rigtigt mange ting i begge digtsamlinger, og det er rigtigt fint at der sker en masse, men samtidig gør det mig også frygteligt forvirret. Jeg er ikke god til at fordybe mig i digte og jeg går lynhurtigt fra det ene til det andet, og derfor dør digtene i samlingerne lidt for mig. De skifter simpelthen for hurtigt emne, og så kan jeg ikke følge med. Men når det er sagt, så er digtene enormt velskrevne og der er virkelig mange af dem, som jeg synes er rigtigt gode og som tager nogle sjove og vigtige emner op. Jeg kan især godt lide mange af rimene i samlingerne. De er nemlig rigtigt gennemtænkte og rigtigt godt skrevet. Jeg holder dog ikke så meget af de engelske, da de bliver lidt for banale til mig.

Desværre trækker det forvirrende indhold ret meget ned, men det trækker lidt op at digtene er enormt velskrevne. Jeg nød at læse digtene, men jeg må nok indse at jeg ikke kommer til at læse dem igen.

Bøgerne får 3 ud af 5 stjerner: ***