mandag den 23. maj 2016

Booktag #1 - NY Times "By The Book" tag



Jeg er blevet tagget af På en litterær sky til denne lille "leg", så jeg håber at I vil læse med. Det bliver bare så hyggeligt!

1. Hvilken bog er der på dit natbord?
Åh, jeg ville sådan ønske at jeg var sådan en som havde en stor bunke af bøger stående på mit natbord. Men jeg bliver stresset af det, samtidig med at jeg er ordensmenneske med stort O og derfor ville blive sindssyg hvis der stod en stak bøger og gloede på mig. Men jeg er i gang med at læse "Det blå dyb" som er den første bog i "Vandflammens saga" af Jennifer Donnelly. Jeg er over halvvejs og synes faktisk hele denne der havfrue-ting er ret interessant!

2. Hvilken bog var den sidste, du læste, som du vil betegne som fantastisk?
Jeg har faktisk læst rigtigt mange gode bøger på det sidste, men i går fik jeg tilsendt en pdf-fil fra Mark Liebst, med hans nyeste bog "Stop dig selv, Tobias!" som udkommer til sommer. Jeg var meget begejstret for hans første udgivelse om Nikolaj, så jeg tænkte at jeg ville læse den nye bog om Tobias, med det samme. Og jeg blev bestemt ikke skuffet! Mark Liebst skriver bøger til teenagere, som kan læses af teenagere, og det er bare helt igennem fantastisk. Selvom det måske ikke er noget stort litterært værk, så skriver han bare rigtigt gode og vanvittigt sjove historier, om alt det man normalt ikke tør snakke om. 

3. Hvis du kunne møde en hvilken som helst forfatter - død eller levende - Hvem ville det så være? Og hvad kunne du tænke dig at vide? 
Jeg er slet ikke i tvivl om at det skulle være Stephen King. Jeg har en stor samling af hans bøger og jeg har læst stort set dem alle sammen, og har nærmest elsket dem alle. Jeg ved faktisk ikke hvad jeg ville spørge ham om, hvis jeg fik chancen, men jeg kunne godt tænke mig at vide mere om bøgerne "Det onde" og "Ondskabens Hotel" som jeg virkelig elskede, og hvor han dog får sine idéer fra, for han er virkelig genial og det er jo nogle voldsomt detaljerede og meget lange bøger han for det meste skriver. Jeg tror jeg ville være helt enormt nervøs hvis jeg endelig mødte ham, så jeg ville nok ikke få spurgt om noget som helst i virkeligheden, men jeg vil gerne vide mere om de to bøger i hvert fald!

4. Hvilke bøger vil man blive overrasket over at finde på din bogreol?
Altså nu har jeg jo en mellemstor samling af "virkelighedens verden"-bøger, biografier og selvbiografier, men jeg tror at den bog man bliver allermest overrasket over at jeg har er "Slap dog af" af Linse Kessler. Jeg indrømmer gerne at jeg elsker at se "Familien fra Bryggen" så da jeg så at Linse kom på Bogforum, var jeg selvfølgelig nødt til både at se hende blive interviewet, men også at få en krusedulle i hendes nyeste bog. Jeg har selvfølgelig læst begge Linses bøger og jeg knuselsker Linses fortællinger, for hun kan virkelig fortælle en god historie. Det er ikke noget jeg normalt rigtigt vil indrømme, for jeg synes det er en lille smule pinligt at jeg faktisk kan lide den slags bøger, men nu står jeg frem og siger det: Jeg er vild med det!

5. Hvordan organiserer du dine bogreoler?
Vi har en enkelt (men meget stor) bogreol som pryder endevæggen i stuen, og den er fyldt med guf. Men orden tror jeg ikke ligefrem der er! Altså, mine Stephen King står sammen og de fleste ungdomsbøger står sammen og sådan, men et egentligt system har vi altså ikke. Det havde vi i starten, men der kommer flere og flere bøger ind fra forlag, forfattere og de ting vi selv køber, så efterhånden står de bare som de står. Jeg er dog aldrig i tvivl om hvor en bog er, og jeg har selv 100 procent styr på hvad der er på bogreolen. 

6. Hvilken bog har du altid haft en intention om at læse, men aldrig kommet i gang med?
Er der bøger du er pinligt berørt over ikke at have læst?
Jeg vil virkelig gerne læse "Under kuplen" af Stephen King, for jeg tror den er fantastisk! Og jeg er da også gået i gang med den to gange. Men det er som om jeg kun når til omkring side 200, så giver jeg op! Den er virkelig tyk! Og det skræmmer mig lidt. Samtidig er det besværligt at have den med sig, så jeg begynder på en ny bog i mellem tiden og så glemmer jeg alt om den. Jeg må se at få det gjort! 
Jeg synes nok det er lidt pinligt at jeg aldrig har læst flere klassikere. Jeg vil så gerne være en af dem som har læst alle de der bøger man bare skal have læst. Men sandheden er, at ofte så forstår jeg ikke så meget af de der gamle klassikere... Men om ikke andet har jeg da fået læst "Stolhed og fordom" og det er da en begyndelse. Og jeg forstod den! Næsten...

7. Skuffende, overvurderet, bare ikke god: Hvilken bog føler du, du burde kunne lide, men det modsatte skete? Kan du huske den sidste bog, du lagde fra dig, uden at færdiggøre den?
Jeg må nok indrømme at "Fangirl" af Rainbow Rowell ikke var ligeså fantastisk som jeg havde regnet med. Den var fin nok, men jeg havde forventet meget mere af den og det levede den bare slet ikke op til. Så den skuffede mig faktisk mere end jeg nok helt vil indrømme det. Den har bare fået så gode anmeldelser og det er jo også min genre og sådan. Men det var simpelthen bare ikke en bog for mig. 
Den sidste bog jeg lagde fra mig, uden at færdiggøre den må være "Under kuplen" af Stephen King. Det er så sjældent at jeg ikke får læst en bog færdig. Heller ikke selvom jeg måske giver den nul stjerner på bloggen. Jeg er for stædig til det. Men lige med "Under kuplen" ved jeg ikke hvad der er sket, for det er jo en spændende historie!

8. Hvilke slags historier bliver du draget imod? Hvilke gør det modsatte?
Jeg er helt vild med YA! Det hjælper bare altid på at jeg har lyst til at læse en bog, hvis det er YA! Men udover det, så kan jeg godt lide hvis det handler om en eller anden form for kærlighed. Jeg kan godt lide når det handler om psykisk sygdom eller om misbrug, Og så er jeg helt vild med alt der handler om spiseforstyrrelser eller homoseksualitet. Det er meget forskelligt hvad der egentlig siger mig noget, når det handler om bøger, for jeg er ret kræsen. Men jeg får læst alt muligt forskelligt i forbindelse med bloggen, og jeg synes faktisk virkelig jeg har fået øjnene op for nogle nye ting. Jeg er blevet bedre til at læse fantasy. Jeg har altid haft svært med at komme i gang med fantasy, men når jeg så først kommer i gang, så sluger jeg det jo råt. Jeg ved ikke hvorfor jeg har det så svært med at komme i gang. 
Jeg er derimod slet ikke til krimier og SLET, slet ikke til noget som helst med danmarkshistorie. Jeg har lyst til at løbe skrigende bort, bare jeg hurtigt har kigget på bagsideteksten på den slags bøger. Det keder mig simpelthen så meget! Jeg tror jeg har læst én eneste krimi i hele mit liv, og den var virkelig ikke særligt god. 

9. Hvis du kunne få statsministeren til at læse en bog, hvilken skulle det så være?
"Hjertet er 1 organ" af Sarah Engell. Bare så han kunne få øjnene op for nogle ting...

10. Hvad planlægger du at læse næste gang?
Jeg har en ordentlig stak anmeldereksemplarer der venter på mig, så mon ikke det bliver en af dem, når jeg er færdig med den jeg læser nu? Jeg tror muligvis det bliver "Aftalt spil" som er den første bog i "Off Campus"-serien eller også bliver det "Forbandede kærlighed" af Colleen Hoover.

Jeg tror bare jeg vil tagge min søde kone Julie the Book Cat til at lave dette booktag, da hun sikkert vil hygge sig med det!




5 kommentarer:

  1. Det var faktisk hyggelig læsning! ;)

    SvarSlet
  2. Stephen King tror jeg også kan være lidt skræmmende at gå igang med, har selv heller ikke læst synderligt af ham.

    SvarSlet
  3. Tak for dine gode og omhyggelige svar. Det var rigtig hyggeligt at læse. Jeg må indrømme at jeg intet har læst af Stephen King ud over en enkelt novelle måske. Til gengæld går det OK med klassikerne. Så der kan det siges, vi opvejer hinanden lidt! Godt, vi læsere er forskellige :) KH Lea fra So Many Books.

    SvarSlet
  4. Tak for nogle gode svar - sjovt, at vi begge nævner Stephen King som en, vi vil møde. ;) "Under kuplen" er også virkelig intimiderende - den har jeg heller ikke fået læst, men jeg ejer den heller ikke. Af de, jeg har stående af ham, har jeg det på samme måde med The Stand - har du læst den? Det er jo også et af hans værker, man "skal" læse. :p

    - Camilla / litteraersky.wordpress.com

    SvarSlet
  5. Så hyggeligt at læse med :-) Og jeg har det lige som dig med krimier - det interesserer mig slet ikke.

    http://bookwormscloset.com/

    SvarSlet