onsdag den 11. maj 2016

Forfatterinterview #1 - Nanna Foss (Del 1)




Ligesom rigtigt mange andre, har jeg totalt forelsket mig i SPEKTRUM-serien. Da jeg fik chancen for at lave et interview med forfatteren, Nanna Foss, sagde jeg derfor lynhurtigt ja. Dette er første del af dette interview, da det gik hen og blev lidt langt.

---



Pi er min absolutte yndlingsperson i Spektrum-bøgerne. Hvor har du fået inspirationen til hendes udseende henne? Er det noget som bare er opstået i dit hoved eller er det en person du har set et sted?

Inspirationen til Pi kommer ikke fra en virkelig person. Jeg har altid været fascineret af folk der turde skille sig ud, så hun er et udtryk for den fascination – ligesom hendes tvillingebror, Noah. Tvillingerne er begge outrerede, men de ligger i hver deres ende af spektret, rent udseendemæssigt. Pi er farverig på en måde der afspejler hendes sprudlende personlighed – på samme måde som Noahs sorte ydre afspejler den aggression han møder verden med. Forhåbentlig kan jeg i løbet af serien vise at ingen af dem er så lette at kategorisere som deres drastiske ydre antyder.

Pi har haft et specielt udseende lige siden de allerførste noter jeg skrev til SPEKTRUM-serien (mere om disse noter senere). Oprindeligt var det tanken at hun skulle have småbitte røde fletninger med perler for enderne, men det blev til orangerøde dreadlocks i stedet.



Historien er jo ret kompliceret og har mange ting som skal flettes sammen og passe sammen. Har du styr på alle tingene som skal ske i de fremtidige bøger allerede, eller kommer det imens du skriver på historien?

Jeg har styr på de overordnede linjer og på ret mange detaljer. Jeg har nogle bestemte ting planlagt for de enkelte karakterer og for hver bog. Mange af ’hullerne’ derimellem lader jeg stå åbne. Jeg kan godt lide at arbejde efter en plan, men der skal være noget uforudsigeligt i skriveprocessen, ellers bliver det for mekanisk, synes jeg. Det er jo ikke sikkert at den kurs jeg oprindeligt har planlagt fra plotpunkt A til plotpunkt B er den mest spændende, når man først dykker ned i mulighederne.

Og hvordan holder du styr på det hele? Har du en speciel ”Spektrum-notesbog” hvor alle dine idéer står skrevet eller hvordan?

Når man arbejder med tidsrejser, er der nødt til at være et vist overblik. Jeg bruger rigtig mange post-its med forskellige farvekoder i de to første bøger som allerede er udkommet (LEONIDERNE og GEMINIDERNE) for at have helt styr på dagene, tidsrejserne og så videre. Jeg har også en masse ting på papir – fx plotmodeller, løse notater, karakterark med farver på og kalendere hvor jeg holder styr på datoer, årstal og beskrivelser af hvad der sker på de forskellige dage i bøgerne. Det kan hurtigt blive svært at huske om det lige var mandag eller tirsdag de havde gymnastik eller var ude hos Karl, hvis ikke jeg skriver ned løbende.

For hver bog har jeg et langt Word-dokument med løse idéer, fakta om hovedpersonen og de vigtige bipersoner i netop dén bog, brudstykker af scener der (måske) skal med i bogen … og så videre. Hver gang jeg får en idé, eller der er noget som skal følges op på i en senere bog, skriver jeg det ind i det (eller de) aktuelle Word-dokument(er). Hvis jeg ikke er i nærheden af en computer, sender jeg sms’er til mig selv, som jeg så skriver ind senere. Jeg har også et dokument der hedder ’TING DER SKAL FØLGES OP PÅ’ for ikke at glemme alle de små spor jeg har lagt ud i de to første bøger.

Jeg prøver så vidt muligt at have mine notater digitalt, for så kan jeg hurtigt søge mig frem til en idé, et nøgleord eller en bestemt scene. Notater på papir bliver hurtigt uoverskuelige, hvis man ikke har et stramt indekseringssystem. Især hvis man ikke altid har en blok ved hånden og er nødt til at skrive spontane indfald ned på indkøbsbon’er, girokort og toiletpapir. 



P.S. Jeg afholder en forårskonkurrence på Facebook, Instagram og min forfatterblog lige nu (frem til 30. maj 2016). Man kan vinde et sæt personligt signerede SPEKTRUM-bøger til sig selv eller nogen man kender. Hvis man har lyst, altså :) 


---

Del 2 af interviewet med Nanna Foss, kommer en af de nærmeste dage!



1 kommentar:

  1. Jeg har godt nok ikke læst serien, men det er spændende at høre, hvilke overvejelser, forfatteren har haft bag ved. Det lyder som om, der skal sin kvinde til for at holde styr på alle de notater, også selvom de ligger digitalt. :)

    - Camilla / litteraersky.wordpress.com

    P.S.: Jeg har tagget dig i et lille tag: https://litteraersky.wordpress.com/2016/05/12/ny-times-by-the-book-tag/ - Jeg håber, du har lyst til at lege med. :)

    SvarSlet