torsdag den 19. maj 2016

Forfatterinterview #1 - Nanna Foss (Del 2)


Ligesom rigtigt mange andre, har jeg totalt forelsket mig i SPEKTRUM-serien. Da jeg fik chancen for at lave et interview med forfatteren, Nanna Foss, sagde jeg derfor lynhurtigt ja. Dette er anden del af dette interview, da det gik hen og blev lidt langt.

---


Hvor har du fået inspirationen til Spektrum-serien fra? Sommetider kommer det jo i en drøm eller fordi man ser et bestemt billede. Var det også sådan for dig?

SPEKTRUM-serien startede med en drøm jeg havde i 2008. Den handlede om lysende hænder og mørkevæsner og tidsrejser. Jeg kombinerede drømmen med en kort tekst jeg allerede havde skrevet, men som aldrig rigtig var blevet til mere. Den handlede om en pige der drømmer om en mystisk dreng, tegner ham midt om natten – og møder ham i sin klasse dagen efter. Da de to idéer smeltede sammen, havde jeg pludselig starten på LEONIDERNE.
Men faktisk skrev jeg om tidsrejser allerede som 10-årig. Det har jeg fabuleret lidt om i dette indlæg om et foredrag på Herlufsholm Fantasy Bogmesse i 2014, hvor jeg for første gang fortalte om inspirationen til serien – og i dette indlæg der handler om Alban som karakter, men også lidt om hvordan de andre karakterer opstod ret tidligt, og hvordan grunden til dem blev lagt allerede i den drøm fra 2008.



Personerne i Spektrum-bøgerne har nogle ret anderledes navne (Pi, Linus, Alban osv.) Er det tilfældigt eller er der en mening med det?


Mange af navnene har en symbolsk, etymologisk betydning. Andre syntes jeg bare lød seje. Jeg kan ikke fortælle så meget mere uden at spoile. Men man kan jo researche lidt på navnebetydninger og se om man kan regne noget ud. 



Har du skrevet andet (som er udgivet) end Spektrum-bøgerne?

Jeg har skrevet nogle noveller i antologier, bl.a. DRAGELORT som handler om den fodboldudfordrede dreng Amir der forelsker sig i en pige med skumle egenskaber – og den dystopiske novelle CORPUS CALLOSUM som handler om en verden hvor venstrehåndede bliver systematisk forfulgt og slået ihjel. Man følger en ung mand som er med til at teste de små børn for at spotte de venstrehåndede. Jeg har også skrevet en digital novelle, TEMPUS STAT, til Dragsholm Slot i forbindelse med deres 800 års fødselsdag i 2015. Den giver en science fiction-forklaring på stedets spøgelseshistorier. Men jeg tror ikke den er online mere, desværre. I 2016 fik jeg en novelle med i LÆSERAKETTEN – historien om EVENTYRBOGEN & IPAD’EN, og der er flere noveller på vej til udgivelse. Ind imellem skriver jeg også ugebladsnoveller.



Er dit liv blevet anderledes efter du har udgivet Spektrum-bøgerne? De har jo nærmest kun fået fantastiske anmeldelser, så jeg tænker at der er mange som gerne vil booke dig til foredrag, signeringer og den slags?

Haha, det er nu meget stille og roligt. Jeg bliver booket til flere og flere arrangementer, men indtil videre er det en overskuelig mængde. Kalenderen kan dog blive lidt udfordret når foredrag, undervisning, bogmesser og så videre bliver kombineret med Forfatterskolen for Børnelitteratur hvor jeg har gået de sidste to år. Lige nu skriver jeg på den afsluttende opgave på skolen (en roman) sideløbende med SPEKTRUM 3 og flere småprojekter. Og så har jeg også en familie som gerne vil se lidt til mig engang imellem. Det er vildt fedt at der sker så meget, men jeg glæder mig også til forfatterskolen bliver afsluttet i juni 2016, så jeg kan fokusere på nogle af de forsømte skriveprojekter igen.
I forhold til det ’livsændrende’ har min skriveproces ændret sig mærkbart de seneste år.
For det første har jeg lært enormt meget, rent skriveteknisk, af at gå på Forfatterskolen for Børnelitteratur og udgive to romaner og flere noveller i samme periode. Jeg er blevet mere bevidst om hvordan man bygger plot og personer op, og jeg er blevet mere opmærksom på sproget som virkemiddel. Det kan dog godt gå ud over kreativiteten hvis der er alt for meget fokus på det tekniske, så jeg skal lige have fundet en balance.
For det andet skrev jeg de to første SPEKTRUM-bøger meget hurtigt efter hinanden. Første udkast til GEMINIDERNE blev skrevet på få måneder, mens jeg ventede på svar fra forlaget angående LEONIDERNE. Der var intet pres, ud over dét jeg lagde på mig selv, for der var ingen modtagere i den anden ende (bortset fra min mand og nogle udvalgte testlæsere, men det tæller ikke rigtig). Nu er jeg i gang med at skrive bind 3, og hver uge er der læsere som skriver til mig og spørger hvornår den udkommer. De positive anmeldelser af især bind 2 har lagt ekstra pres på skrivningen. Jeg er jo superglad for at mange kan lide SPEKTRUM-universet – og vil gerne blive ved med at give dem gode oplevelser. Men lige netop bevidstheden om læserne skal jeg øve mig i at lægge væk mens jeg skriver. Ellers forsvinder noget af det umiddelbare i processen.




P.S. Jeg afholder en forårskonkurrence på FacebookInstagram og min forfatterblog lige nu (frem til 30. maj 2016). Man kan vinde et sæt personligt signerede SPEKTRUM-bøger til sig selv eller nogen man kender. Hvis man har lyst, altså :) 




3. og sidste del af interviewet med Nanna Foss, kommer på bloggen om et par dage. Glæd jer!







Ingen kommentarer:

Send en kommentar