søndag den 22. maj 2016

Forfatterinterview #1 - Nanna Foss (Del 3)


Ligesom rigtigt mange andre, har jeg totalt forelsket mig i SPEKTRUM-serien. Da jeg fik chancen for at lave et interview med forfatteren, Nanna Foss, sagde jeg derfor lynhurtigt ja. Dette er 3. del af dette interview, da det gik hen og blev lidt langt.

---

Hvor længe har du skrevet? De fleste forfattere har jo skrevet det meste af deres liv. Er det også sådan for dig eller kom det bare pludseligt?
Jeg har skrevet altid, men det var først da jeg var i midten af 20erne at jeg overvejede at skrive bøger, sådan for alvor. Jeg har blandt andet fortalt om mine helt skævvredne forestillinger om magiske forfattere i dette interview. Jeg lavede mange små ’klipsebøger’ da jeg var lille, med tegninger og korte historier, men LEONIDERNE er den første roman jeg har skrevet.


Læser du mange bøger selv? Det er jo ikke sikkert at man læser meget, bare fordi man skriver. Er der en bestemt genre du bedre kan lide end andre?
Jeg læste rigtig meget som barn og prøver at holde fast i det som voksen. Jeg har dog haft længere dødvandsperioder i den skønlitterære læsning, bl.a. da jeg gik på universitetet, fordi jeg læste så meget faglitteratur at der ikke var nogen læsegnist tilbage til fiktionen.
Jeg læser de fleste genrer til både børn, unge og voksne, men kan især godt lide ungdomsbøger med paranormale elementer og kærlighed. Så længe det ikke er alt for klichétungt, er jeg solgt. Bøger der får mig til at motionere ansigtssprinklerne er et instant hit.   


Har du en yndlings forfatter? Som bogblogger skal jeg jo næsten spørge!
Jeg har mange yndlingsforfattere! J.K. Rowling og Tolkien er de klassiske; HARRY POTTER og RINGENES HERRE vil for altid have en enorm plads i mit fangirlhjerte. Jeg er også ret glad for Audrey Niffenegger som har skrevet den forrygende kærligheds-tidsrejsefortælling THE TIME TRAVELER’S WIFE – og så beundrer jeg Patrick Ness som har skrevet A MONSTER CALLS, samt John Green der blandt andet har skrevet THE FAULT IN OUR STARS. Kodeordet for mange af de forfatterskaber jeg bliver draget af er et smukt sprog og nuanceret karakterudvikling. Og så gør det heller ikke noget at man både kan grine, græde og bide negle over den samme fortælling.
Et af mine store skriveidoler lige nu er Maggie Stiefvater. Jeg har netop afsluttet den sidste bog i hendes RAVEN CYCLE-serie som indeholder noget af det mest solide karakterarbejde jeg har set i en ungdomsserie, samt en skøn underspillet humor og et dejligt (om end en smule knudret) sprog. Hun er enormt bevidst om sin proces og sine virkemidler, og så er hun en ret fantastisk blanding af ydmyg og fandenivoldsk når hun kommunikerer med læserne på sin forfatterblog på tumblr eller på Twitter




P.S. Jeg afholder en forårskonkurrence på Facebook, Instagram og min forfatterblog lige nu (frem til 30. maj 2016). Man kan vinde et sæt personligt signerede SPEKTRUM-bøger til sig selv eller nogen man kender. Hvis man har lyst, altså :)


---

Det var alt fra Nanna Foss for denne gang, jeg håber virkelig I har nydt dette (lidt) lange interview, for jeg synes selv det har været rigtigt spændende at lave. Et stort tak til søde Nanna Foss, som har besvaret mine mange spørgsmål, bedre end jeg nogensinde havde forestillet mig, og virkelig har taget sig tid til at gøre det ordentligt. Det er bare helt perfekt! Og husk så at læse SPEKTRUM-bøgerne, for de er virkelig fantastiske! Gør det!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar