Boganmeldelse - Girl, Interrupted

Forlag: Virago
Sidetal: 169
Original sprog: Engelsk (læst på engelsk)

---

People ask, How did you get in there? What they really want to know is if they are likely to end up in there as well. I can't answer the real question. All I can tell them is, It's easy. (Citat s. 5)

---

"Girl. interrupted" er Susannas oplevelser og minder fra et psykiatrisk hospital i slutningen af 60'erne. Det er også hendes indlæggelsespapirer og forskellige udtalelser fra læger og terapeuter, samt et forsøg på at beskrive hendes egen sygdom og den egentlige grund til at hun var indlagt. I bogen møder vi Polly som har sat ild til sig selv, Lisa som aldrig sover eller spiser og er tynd og gul i huden. Vi møder også Daisy som kun spiser kylling (på en helt bestemt måde) og som derfor ikke kan komme af med sin afføring, og Georgina som fortæller mærkelige historier om spioner. Samtidig forsøger Susanna at finde ud af hvad "Borderline" egentlig er for en sygdom, og om hvordan den passer på hende.

---

Jeg har set filmen en milliard gange og jeg ELSKER den. Jeg har levet med en psykisk sygdom det meste af mit voksne liv og jeg elsker at læse, skrive, fortælle, lytte og se alt om psykisk sygdom, spiseforstyrelser og den slags. Jeg sluger det råt og jeg er vild med det! Derfor havde jeg selvfølgelig også glædet mig til at læse bogen (som ikke nåede at stå på min hylde i mere end et par dage). Men jeg må indrømme, at selvom bogen er god, så er den altså ikke ligeså god som filmen, og det er jeg rigtigt ked af. For det meste synes jeg at bøgerne er bedre end filmene, og der mangler altid en hel del i filmene som er med i bøgerne, men lige her, synes jeg faktisk at filmen er langt bedre. Hermed ikke sagt at bogen er dårlig, for det er den bestemt ikke, men der mangler altså noget guf og så kunne den sagtens være meget længere! Jeg er dog begejstret for den alligevel og jeg synes det var rigtigt dejlig læsning.

"Girl, interrupted" skal læses af dem som elsker at læse om psykisk sygdom og psykisk syge mennesker. Det er en skøn fortælling om livet på et psykiatrisk hospital og om de mennesker som man sjældent ser ude i det "normale" samfund. Der bliver tænkt grundigt over tingene i denne bog, og jeg synes at den er rigtigt god, selvom filmen vinder over bogen. Kunne du lide filmen? Giv bogen et forsøg. Det kan jo være at du synes noget andet end mig!