onsdag den 20. juli 2016

Boganmeldelse - Nat i april

Af: Caroline Livingstone
Forlag: People'sPress
Sidetal: 186

---

Det faldt mig meget naturligt at blive sindssyg. Jeg tror aldrig rigtigt det kunne have været anderledes. Det var en langstrakt organisk proces, hvor intet øjeblik var afgørende og ingen enkelt ændring kunne have ændret udfaldet.
Folk spørger altid hvornår sådan noget begynder. Fra hvornår man vidste det, når man er anderledes på en måde hvor det ikke umiddelbart kan ses. Jeg ved ikke om det overhovedet er begyndt, lige så lidt som jeg ved om det nogensinde stopper. (Citat s. 17)

---

"Nat i april" er forfatterens helt ærlige fortælling, om hvordan det er at overleve et selvmordsforsøg og ryge ind og ud af psykiatriske afdelinger, medicin, psykoser og alt der ligger der imellem. Caroline er en dygtig pige udadtil, som altid er sød og rar og får høje karakterer i skolen. Men indeni lever hun i en verden som ingen kender til. En verden hvor hun føler sig anderledes og oplever omgivelserne på en anden måde end andre. Det nedbrudte og sårbare sind driver hende så langt ud, at hun forsøger at begå selvmord, men hun overlever og hverdagen bliver helt anderledes, da hun kommer på en lukket afdeling.

---

Min første tanke er: Hold nu kæft, hvor er sproget flot. Jeg elsker den måde forfatteren skriver på og hvordan hun bruger sproget på en måde, som jeg sjældent har oplevet det. Det havde jeg slet ikke regnet med, da sproget som regel ikke er noget særligt i de fleste selvbiografier (og jeg har læst en del!). Det kom helt bag på mig, og jeg er virkelig imponeret. Samtidig elsker jeg følelsen af at man selv bliver en lille smule skør i hovedet af at læse bogen, da der er mange beskrivelser af fornemmelser og følelser som er helt fremmed for mig (og muligvis også de fleste andre). En voldsom bombe af ord og spekulationer, som beskriver ganske glimrende, hvordan det er at være sindssyg. Fortællingen i sig selv, er også super spændende og jeg læste bogen på en aften, da jeg simpelthen bare måtte læse videre, og så gør det faktisk ikke noget, at der ikke er en (SPOILER) happy ending, for sådan er livet bare ikke altid.

Jeg er virkelig imponeret over forfatterens måde at fortælle historien på. Sproget er fantastisk og historien er spændende fra start til slut. Jeg har selv været syg i rigtigt mange år, og jeg ved (om nogen) hvordan det er at være depressiv, psykotisk og at føle sig meget, meget anderledes. Denne her bog beskriver det hele rigtigt, rigtigt godt. Anbefales især til folk som kan lide at der bliver kælet for ordene (og folk som kan lide at læse om psykisk sygdom, men det giver næsten sig selv!)

En lille bonusinfo: Jeg har faktisk gået på efterskole med Caroline i et helt år. Tænk, hvor lidt man egentlig kender hinanden sådan et sted, hvor man tror at alle er så tætte.