Boganmeldelse - Sådan opfinder man en pige

Sidetal: 391
Original sprog: Engelsk "How to build a girl"

---

"Gå ud og vask dig i ansigtet" siger Kite kærligt. "Og så kan vi sidde her og ordne verden. Og hvis du er ked af det i så meget som et sekund mere - er der et røvhul, der får mig PÅ NAKKEN."
Jeg går ud på toilettet og vasker al den udtværerede make-up af. Jeg begynder at putte Dolly Wilde i mit gamle ansigt - men beslutter så, at jeg ikke gider... (Citat s. 347)

---

I året 1990 beslutter Johanna sig for at hun ikke længere vil være Johanna. Hun vil være musikskribent og hun vil gøre det under navnet Dolly Wilde. Hun ifører sig derfor sort tøj og kulsort makeup og genopfinder sig selv, som den sortklædte musikskribent Dolly Wilde, som er lynhurtig og tørstig efter at få musikerne ned med nakken. Langsomt begynder det dog at gå op for Johanna, at det ikke altid er nemt at være Dolly. Hun er nødt til at gøre ting som hun slet ikke har lyst til, og pludselig står hun i flere situationer, som gør hende utilpas og ked af det. Hvem er hun egentlig? Johanna eller Dolly... eller en helt anden?

---

Jeg havde virkelig glædet mig meget til at læse denne her bog. Jeg har kigget på den hos boghandleren i månedsvis og synes også jeg har læst nogle gode anmeldelser af den. Men den skuffede mig desværre rigtigt meget. Den var slet, slet ikke ligeså god og sjov som jeg havde regnet med. Det var ligesom om det var rigtigt svært for mig, at komme ordentligt ind i historien, og det var først da den næsten var slut, at jeg begyndte at kunne lide den. Jeg kan godt forstå at hele hendes relation til familien er vigtig for hvem hun er, men åh, jeg synes de fylder alt for meget af historien. Jeg vil meget hellere følge Johannas liv i musikbranchen end hendes familie, om og om igen. Det gjorde altså at jeg kedede mig en del. Samtidig synes jeg der var mange ting med i bogen, som var totalt ligegyldige for selve plottet, og det gjorde mig frustreret. Men når alt det er sagt, sad jeg faktisk med en god fornemmelse i maven, da bogen var slut, for jeg synes det er en rigtig fin idé og bogen var heller ikke KUN dårlig jo. Jeg havde nok regnet med alt for meget, inden jeg læste bogen, og det ødelagde det nok lidt for mig.

Så jeg må nok erkende at bogen ikke rigtigt var noget for mig, men at jeg godt kan se idéen med den, og faktisk synes den er rigtigt fin. Om ikke andet, så er bogen rigtigt pæn og den får helt sikkert en fin plads på min bogreol.

---