Boganmeldelse - Ulykkernes tid

Af: Moïra Fowley-Doyle
Forlag: Nyt nordisk forlag
Sidetal: 275
Original sprog: Engelsk "The accident season"

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Nyt nordisk forlag, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

"Vi fejrer, at det er sidste uge i ulykkernes tid!" siger hun storladent. Jeg tror, hun mener, at vi fejrer, at det næsten er overstået for i år, men der er noget urovækkende over hendes skål. Vi bør ikke anerkende ulykkernes tid så åbenlyst. Hvis vi kalder den ved navn for ofte, bliver den måske mere opmærksom på os. Som om den er en levende organisme, der vil skade os.
Men min mor smiler trist og prøver at skjule det, og hendes eyeliner er udtværet, så jeg klinker min flaske mod hendes.
"Til ulykkernes tid," (Citat s. 36)

---

Den 17-årige Cara og hendes familie, er hvert eneste år ramt af ulykkernes tid. Det er en måned, hvor familiens held forsvinder og alle kommer til skade på den ene eller den anden måde. Deres mor forsøger at gøre det bedre, ved at pakke dem ind i mange lag tøj og at lægge alle knive og andre farlige redskaber væk, men lige meget hjælper det. Men da det går op for Cara at Elsie, en lokal pige som engang var hendes veninde, er på alle hendes billeder, begynder en masse spørgsmål at dukke op og en stor familie-hemmelighed begynder at røre på sig.

---

Jeg tror man kan mene rigtigt mange forskellige ting om denne her bog! Det kan jeg i hvert fald se på anmeldelserne, og jeg har også lidt den følelse indeni, for jeg er meget splittet. Den var spændende og lidt ulækker og fik mine hår på armene til at rejse sig et par gange, men samtidig var der også et eller andet ved den, som jeg ikke helt kan sætte en finger på, som gjorde den... for simpel, eller i hvert fald ufærdig. Jeg har som sagt, svært ved at finde ud af hvad det var med den, men som udgangspunkt kunne jeg altså rigtigt godt lide den. Jeg synes det er en god historie og den bliver fortalt rigtigt fint. Jeg er vild med hele konceptet omkring ulykkernes tid og jeg synes hele Elsie-delen er rigtig spændende (og klam). Bogen var hurtigt læst og jeg synes virkelig at den var spændende hele vejen igennem, men der er altså bare et eller andet ved den, som jeg ikke brød mig om. Måske er det slutningen som jeg synes er lidt tam. Det er nok i virkeligheden der den trykker. Jeg vil ikke spoile for meget, men jeg synes aldrig helt rigtigt man får svar på alle sine spørgsmål. Samtidig kunne den godt have været lidt længere. Måske så man fik uddybet nogle flere ting og fik nogle flere svar, det havde været fedt. Jeg kan dog ikke komme udenom, at det er en rigtigt god historie!

Alt i alt, er det en rigtig lækker (og ulækker), dyster fortælling som jeg holder meget af, og helt sikkert vil læse igen på en våd regnvejrsdag. Den havde mangler og fejl, men min mening er alligevel at den var rigtigt fin og nem at læse. Super spændende fra start til slut og creepy på den fede måde.

---