mandag den 8. august 2016

Boganmeldelse - Er du okay, Marie?

Af: Anika Eibe
Sidetal: 181

---

Snakken forstummede, og jeg kunne mærke at alle drejede sig mod mig. Deres blikke fór frem og tilbage mellem mig og Thor og tilbage igen, for så at blive hængende på mig. Mine kinder brændte af skam, og jeg holdt vejret indtil jeg en evighed senere kom i tanke om at svare.
"Hej, Thor," sagde jeg med rystende stemme og forsøgte mig med et smil der nok nærmere lignede en forkølet grimasse. Inden jeg sank ned gennem stolen af skam, nåede jeg lige at se på Jonas. Han smilede. Meget. Og blinkede til mig.
Åh,lad mig dø! Lige nu og her. (Citat s. 45)

---

"Er du okay. Marie?" handler om Marie som skal starte i 9. klasse. Hun er blevet mobbet i årevis og er for længst blevet vant til at være klassens outsider, sammen med hendes veninde, Nanna, som også er udstødt. Men da 9. klasse begynder er det som om noget er forandret. I takt med at Maries bryster er vokset, begynder drengene at vise interesse, og hun får pludselig chancen for at blive medlem af de populæres klike. Så nemt er det dog ikke, for at blive accepteret er hun nødt til at gøre ting hun ikke har lyst til, og samtidig sårer hun dem som betyder allermest for hende. Skal hun opgive sine gamle venner for at blive accepteret? Og er hun virkelig nødt til at røre ved drengene på den måde?

---

Denne her bog er virkelig, virkelig vigtig. Jeg synes den giver sådan et fint indblik i, hvordan det er at være udenfor. Hvor langt man egentlig vil gå, for at blive accepteret af sine klassekammerater, og jeg synes det er sådan en bog, som burde være obligatorisk i folkeskolen. Samtidig med at den er vigtig så er det bare en rigtigt god historie. Selvom slutningen var lidt flad for mig, så synes jeg virkelig at bogen var spændende og fortællingen kunne fastholde mig fuldstændigt. Den er måske ikke noget sprogligt eller litterært mesterværk, men det er en virkelig vigtig bog!

I det hele taget var jeg rigtigt glad for at læse denne her bog, og jeg kan virkelig anbefale den! Især til folkeskoleelever! Jeg er sikker på at I også vil nyde fortællingen om Marie, for den er slet ikke så ringe jo. Fantastisk og meget vigtig bog (nu tror jeg også jeg har sagt det nok!).

---