Boganmeldelse - For foden af trappen

"Glemte jeg at fortælle det?" spurgte pigen muntert og slentrede tættere på. Hun var umulig at overse. Alligevel stirrede min mor forbi hende.
"Glemte at fortælle hvad?" gentog jeg dumt, og nu så min mor på mig med det alarmerende blik som havde fulgt mig det sidste halve år.
En kvalmende det-er-umuligt-det-sker-ikke fornemmelse bredte sig i min krop.
"Jeg er død," forklarede pigen, stadig med et bredt smil.
Det glimtede muntert i hendes øjne. "Er det nu jeg skal sige...bøh?"

---

"For foden af trappen" handler om den 15-årige Ella som døde efter et styrt på trappen i familiens hus. Ella er dog ikke borte. Hun hjemsøger nemlig huset, og da Samson og hans familie flytter ind i netop det hus, beder Ella om hans hjælp. Hun er nemlig sikker på at hun blev myrdet, at nogen skubbede hende ned ad trappen. Hun kan bare ikke huske noget, andet end et femkløver. Præcis samme femkløver som har noget med hendes egen vennekreds at gøre. Morderen må være en af hendes gamle venner. Samson kan, som den eneste, rent faktisk se og høre Ella og da han er blevet vant til hende, begynder han at eftersøge hendes død. Men det er ikke ufarligt at lege detektiv...

---

Jeg havde faktisk ikke rigtigt forventet så meget af denne her bog. Jeg manglede noget nemt at læse, fordi jeg ikke orkede at læse videre i den kæmpe basse jeg er i gang med (tredje bog i After-serien.. den er tyk!) Og da jeg var færdig med dem jeg havde sat mig for at læse, vidste jeg slet ikke hvad jeg skulle læse, som ikke var for svært. Derfor fandt jeg denne, som stod helt alene på bogreolen og ventede på mig. Jeg kan ikke rigtigt huske hvor jeg har den fra, mit bud er at jeg har vundet den i en konkurrence! Jeg tænkte derfor, at nu havde jeg lidt let læsestof til et par timer, og så var det så nemt. Men hvor blev jeg overrasket over denne her bog, for hvor var den bare god! Den var simpelthen så spændende og jeg havde virkelig svært ved at lægge den fra mig. Var det ikke fordi jeg skulle andre ting, havde jeg læst den uden pauser! Selvom Samson og Ella ikke ligefrem er fantastiske til opklaring af mord, så er bogen altså bare rigtigt god, og hvor var slutningen uventet!

Jeg er ikke meget til krimier og den slags, men når det er sådan noget her, så synes jeg det er super spændende! Jeg elsker hele idéen med den døde Ella, som skal finde ud af hvordan hun selv døde, før hun kan komme ind i "lyset". Pernille Eybye kan godt være stolt over denne bog, for selvom den sikkert ikke nærmer sig "rigtige" krimier eller Stephen King-romaner, så er den altså en rigtig god bog! Fantastisk og spændende fra start til slut - vidunderlig slutning som jeg slet ikke havde set komme!

---