mandag den 8. august 2016

Boganmeldelse - XY

Af: Nicole Boyle Rødtnes
Sidetal: 207

---

"Så hvad vil du gøre?" spørger han, da jeg ikke har mere at fortælle.
"Hvad mener du?" siger jeg. Min stemme ryster, og jeg ved ikke, om det er, fordi jeg er tæt på at græde, eller det er, fordi bare at fortælle ham de her ting minder mig om al min angst. For et par måneder siden troede Thilde og jeg, at det værste i verden ville være en gynækologisk undersøgelse. Men nu skal et helt team af læger sprætte mig op dernede og forsøge at rette op på fejlen. (Citat s. 101)

---

Asta er 15 år da hun finder ud af at hun er en såkaldt "XY-pige". Hun er genetisk set en dreng og får derfor ikke bryster, menstruation og andre ting, som kvinder normalt får når de bliver ældre. Pludselig står hun i en identitetskrise og aner ikke hvem hun selv er, men så møder hun Christoffer. Christoffer får hende til at føle sig mere normal og hun kan tale med ham om alle de svære ting. Langsomt forelsker hun sig i ham og hun mærker et sus af lykke, selvom hun stadigvæk er meget forvirret. Desværre er Christoffer ikke helt som hun tror. Han har nemlig en stor hemmelighed...

---

Oh my! Denne her bog er virkelig, virkelig god! Den tager et emne op, som jeg ikke tror særligt mange har gjort før, og jeg har aldrig før hørt om XY-piger. Men hvor er det bare spændende! Og hvor er historien både smuk, tragisk og meget, meget rørende. Den er så fin og tager så mange spekulationer op, omkring at være forvirret over sit eget køn, eller at ville være noget andet, end den man er født som. Jeg elsker kærlighedshistorien om Christoffer og Asta, og jeg er vild med hele overraskelsesmomentet, omkring Christoffer (som jeg selvfølgelig ikke sladrer om her). Selvom den er tragisk og frygtelig, så synes jeg bare det er en rigtig god historie, og endnu engang har Nicole Boyle Rødtnes, skrevet en fantastisk bog.

Kender I de der bøger, som man bare ville ønske man kunne læse videre i? For at se hvad der sker med personerne? Sådan har jeg det med denne her bog. Jeg vil bare videre mere!
Absolut vidunderlig bog som jeg aldrig vil glemme, og helt sikkert også vil læse igen! Læs den!

---