Boganmeldelse - Drømmeland

"Ja."
"Helt alene?"
"Ja."
"Bliver du ikke ensom?"
"Lidt. Men nu har jeg jo fået besøg."
"Men hvad så, når jeg vågner? Bliver du så bare her?"
Manden trak vejret dybt og nikkede. "Jeg bliver her og venter på, at du kommer tilbage." Han rejste sig og rettede på jakken. "Nå, det var hyggeligt. Men vi må vidst vente med at snakke videre til næste gang du kommer på besøg."
"Hvorfor?"
Manden slog ud med armene, og sagde, som om det var en selvfølge: "Fordi du vågner nu."
(Citat s. 9)

---

"Drømmeland" handler om den 12-årige Louie som begynder at drømme om en helt særlig verden. Her møder han manden i blåt som han hurtigt finder ud af, minder uhyre meget om hans far, som døde da han var baby. Ret hurtigt går det også op for Louie at det ikke bare er en drøm, men en rigtig verden som manden kalder Drømmeland. I Drømmeland kan Louie have dybe og lange samtaler med den mand som ligner faren så meget, at det må være ham. Men pludselig begynder der at ske forandringer i Louies liv, og ikke på den gode måde. Kan han stole på manden i blåt? Er morens nye kæreste i virkeligheden en ond mand? Og hvad med huset på Enghavevej?

---

Denne her bog kom virkelig bag på mig. Jeg havde faktisk ikke rigtigt regnet med noget, og bagsideteksten sagde mig ikke så meget. Men da jeg hurtigt havde kigget på den, og konkluderede at jeg havde brug for lidt let-læsning, gav jeg den en chance! Og hvor blev jeg overrasket! Det er jo en virkelig god og super spændende bog. Der kommer sådan et twist i bogen hvor alt bare kommer helt bag på én, og det synes jeg bare er fantastisk. Når alt hvad man troede lige pludselig bare slet ikke er sådan. Det holder jeg meget af! Det er nok meningen at bogen er til de lidt yngre, for den er meget let at læse, men det gør mig faktisk ikke noget. Jeg fik stadigvæk gåsehud og sved på panden. Den virkede bare for mig!

Det eneste som trækker ned, er noget at den er ret overfladisk. Man lærer ikke personerne vildt godt at kende, for bogen er ikke særligt lang. Men igen, jeg er nok ikke målgruppen. Når det så er sagt så er jeg ret begejstret! Bogen er spændende fra start til slut og holder virkelig fast i læserens opmærksomhed. Den er hurtigt læst og det er skønt når man ikke helt orker en lang og dyb roman. Læs den før dine børn!

---