mandag den 12. september 2016

Boganmeldelse - Mareridt og myrekryb - Syv uhyggelige historier

Af: Nick Clausen
Sidetal: 232

Dette er et anmeldereksemplar fra Forlaget Facet, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

Han er på vej hjem fra fodbold. Han cykler på cykelstien. Sportstasken på ryggen. Solen er næsten gået ned. Gadelamperne er tændt. Han skyder genvej gennem parken. Stien snor sig mellem træerne. Han cykler hurtigt. Han er lidt bange. Han ser sig tilbage. Pludselig træder en skikkelse ud foran ham. Emil råber. Han kan ikke nå at dreje. Han lukker øjnene.
Det er det sidste, han husker.
Emil glider ind i søvnen. (Citat s. 13)

---

"Mareridt og myrekryb" er en letlæselig bog som jeg tror rigtigt mange børn vil elske! Den er creepy men ikke på Stephen King-måden, og det er rigtigt vigtigt, nu hvor den mere er beregnet til børn end til voksne. Der er syv forskellige historier i bogen, og de er alle sammen mere eller mindre uhyggelige. Min yndlings var "Læderhud" fordi den var mega klammo! (menneskehud! Yeah baby!) og jeg elsker virkelig den slags. Jeg har selv en kæmpe samling af gyserfilm og en stor stak Stephen King bøger, så jeg tænker lidt at I know my shit, og denne her bog er altså rigtigt god - og den kan sagtens også give en voksen, en lille smule gåsehud.

Jeg har ikke lyst til at skrive hvad de forskellige historier handler om denne gang, for det synes jeg selv man skal finde ud af. Det er lidt overraskelsen i bogen, at man ikke aner hvad de handler om. Det gjorde i hvert fald noget for mig, og jeg synes det fungerede rigtigt fint. Det var bare en rigtigt fed læseoplevelse - og det er på trods af at jeg slet ikke er målgruppen.

Jeg læste bogen på kort tid, for den er virkelig nem at læse, hvilket jeg elsker. Og så er den altså bare virkelig god. Jeg tænker at man nok ikke skal læse den med sine børn om aftenen (mareridt og den slags..), men det er nok rigtigt sjovt for de lidt ældre børn at læse den selv, eller sammen med deres forældre! Jeg kan i hvert fald ikke få armene ned, og jeg synes virkelig den var både klammo og sjov!

---