Boganmeldelse - Sandsnogens bid (Krøniken om Morika #1)

Af: Sidsel Sander Mittet
Sidetal: 342

Dette er et anmeldereksemplar fra Forlaget Facet, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

Ved siden af mig vred en grøn hånd sig i kramper. Så lå den stille.
Jeg hævede blikket. Den unge kriger, der havde reddet mig, sad oven på en livløs kvinde. Fra hans hals og venstre kind silede blod, og huden omkring hans højre øje var hævet. Hans blik var fjernt og hans læber hvide. Jeg kiggede videre ud. Ikke langt fra mig stod Kaato omringet af resten af hilakrigerne. Rundt om dem lå fem kroppe som ødelagte dukker. Sandet var rødt. (Citat s. 85)

---

"Sandsnogens bid" er første del af krøniken om Morika, som handler om den unge hilakriger Aaton og morikanerpigen Itua. Itua er seksten år gammel og er en bestemt ung kvinde, som ingen skal koste rundt med. Desværre er det bare sådan at i den verden hun lever i, bestemmer mændene! Aaton lever et helt andet liv som hilakriger, men han kæmper også med en viden om, at han er fra to forskellige slægter. Slægter som aldrig bør blande sig. I bogen her følger vi deres historier og dermed starten på krøniken om Morika, som sker 600 år før den næste historie udspiller sig (Morika-serien som jeg allerede har anmeldt og virkelig elskede!).

---

Sidsel Sander Mittet er simpelthen en fantastisk forfatter. Intet mindre. Jeg elskede denne bog ligeså meget som jeg elskede de andre Morika-bøger, og jeg kan slet ikke få armene ned. Jeg kom igennem alle mine følelser imens jeg læste den og jeg både elskede og hadede de forskellige personer. Jeg synes hun har fået beskrevet de enkelte personer rigtigt godt og dybt, og det er bare så skønt! Jeg er vild med at det ikke bare er sådan noget overfladisk hejs, hvor personerne ikke rigtigt har en personlighed, som det kan ske i bøger. Nej, denne her bog er intet mindre end vidunderlig og en skøn og mega spændende begyndelse! Jeg glæder mig allerede helt vildt til at de næste bøger kommer. Det kan kun blive godt jo!

Jeg er forelsket i Morika-universet og denne bog er ingen undtagelse. Jeg kan slet ikke få nok jo! Mittet har skabt noget så fint, og jeg vil bare læse mere om Morika og alle personerne deri. Læs bøgerne, ellers vil du fortryde det!

---