Boganmeldelse - Dinea - Modertræets datter

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

"De små flasker er fyldt med Livets Kilde. Det stammer fra mennesker... Mere præcist deres rygmarv. Det kræver meget hårdt arbejde at skaffe de mængder vi har behov for uden det bliver bemærket"
Dinea stivnede i mine arme, og det var som om hendes kroptemperatur faldt flere grader. Hun begyndte at skælve svagt.
"Uden det dør enhver fe, og vi drikker det hele livet, gennem hundrede, måske endda tusindvis af år... hvis vi når så langt. Se videre." (Citat s. 60)

---

"Dinea - Modetræets datter" handler om den unge Dinea som har været syg hele sit liv. Lægerne aner ikke hvad hun fejler, men hun er svag og må gå med stok. Om natten drømmer hun om det samme sted igen og igen. En verden hvor hun regerer. Hun tror kun den verden eksisterer i hendes drømme, men det er kun indtil hun møder den smukke Lucien, som tager hende med til sin verden. Den verden som hun kender så godt fra sine drømme. Lucien har dog sine helt egne planer med Dinea, planer som hun ikke har nogen anelse om. Planer som ikke handler om den kærlighed, som er ved at opstå imellem de to.

---

Der er rigtigt mange mærkelige ord med i denne her bog. Ord som ikke giver nogen mening overhovedet, med mindre man læser dem i ordlisten. Det forstyrrede desværre min læsning rigtigt meget, selvom det er rigtigt godt fundet på. Når det er sagt, så synes jeg faktisk det var en lækker bog. Ikke nok med at den er helt vildt flot udenpå, så er den faktisk også rigtigt god indeni. Selvom handlingen godt kunne være lidt forvirrende, fordi den ligesom er opdelt i mange forskellige verdener og personer, så synes jeg faktisk den fungerede rigtigt fint. Jeg kunne i hvert fald rigtigt godt lide historien og jeg synes den var rigtigt spændende, og rigtigt, rigtigt god.

Der var nogle ting som forvirrede mig lidt og også nogle ting som gjorde mig frustreret i bogen, men det er faktisk ikke de ting jeg tænker på, når jeg tænker tilbage på bogen nu. Det er i stedet den rigtigt fine fortælling og spændingen i bogen. Handlingen var skøn og jeg var fanget fra start til slut. Jeg synes det er rigtigt godt gået af Louise Haiberg, og jeg synes godt hun kan være stolt over det hun har skrevet.

---