Boganmeldelse - PS. Trænger til risalamande (og adventsdiller)

Af: Jeanett Veronica Hindberg
Forlag: Turbine
Sidetal: 130

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Turbine, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

Kære dagbog
Ikke nok med at det har været et langt, træls efterår i fileten, og mit hår er delvist lilla (den vender vi tilbage til), så ligner både jeg og matriklen noget, der mildest talt er eksploderet. Sidder i indeværende moment omgivet af udtørrede mandariner (der spreder sig på både sofabord og nedslidt parketgulv) og knastørre stykker af kanelsnegle, som jeg for lidt siden alvorligt overvejede at konsumere i mangel af bedre. Hjemmebagte (!!) kanelsnegle vil jeg dog lige indskyde, det formidler vel omstændighederne en smule, hvis man eksempelvis spørger en overskudsramt. (Citat s. 15)

---

"PS. trænger til risalamande (og adventsdiller)" er en næsten sandfærdig dagbog om Jeanett Veronica Hindbergs ikke altid så nemme liv i den søde (eller ikke så søde) juletid. Det er fortællingen om angstanfald i supermarkeder, om søskende som har et meget bedre liv end én selv. Der er alkomødre, speltfisser og ikke mindst et 70'er levn af et køkken. Alt sammen fortalt med humor og et glimt i øjet. I dagbogen følger vi hendes liv op til juleaften og et par dage efter, og der sker ikke så lidt! Det er på trods af at Jeanett sjældent kommer ud af lejligheden og ofte lever af risalamande i spandevis. Men selvom livet ikke altid er nemt, så kunne det jo være at man en dag blev gift med Morten Resen, og det er slet ikke så skidt igen jo...

---

Jeg var lidt skeptisk i starten, men den lokkede mig altså med sin farvestrålende forside og den sjove titel. Jeg et kæmpe fan af "Nynnes dagbog" og tænkte at den nok lidt mindede om den, men slet ikke kunne hamle op med fortællingen om Nynne. Men jeg blev virkelig overrasket! Jeg har ikke læst noget af Jeanett Veronica Hindberg før, men jeg skal virkelig have fat i de andre bøger hun har skrevet, for jeg blev totalt bidt af humoren og den spændende dagbogsfortælling. Og selvom bogen ikke er helt sandfærdig, så gør det mig stadigvæk glad at der findes den slags mennesker, for det er vel egentlig sådan de fleste er, når der ikke er nogen som kigger (eller måske er det bare mig??) Jeg havde i hvert fald meget let ved at identificere mig med Hindberg, og det gjorde mig både glad og lidt bange. Det er en sindssygt fed fortælling, og jeg læste den lynhurtigt, da jeg simpelthen bare måtte have mere af den lidt forbitrede men virkelig sjove historie.

Der er så meget at brokke sig over, så hvorfor ikke gøre det på en sjov måde? Livet er ikke altid nemt, og jeg elsker at det netop er med i denne bog. At det sommetider bare er i orden at leve af fed grød med mandler og ikke få dyrket motion bagefter, også selvom man helt sikkert tager på af det. Det skal der nemlig også være plads til. Jeg synes i hvert fald denne bog er helt genial læsning og jeg holder meget af ordet speltfisse (som jeg kommer til at bruge rigtigt meget i fremtiden, den er helt sikker!)

---