mandag den 12. december 2016

3. Advent - Kaffekatten #6: Juleedition


I dag bliver det lidt anderledes på Kaffekatten. Vi skal nemlig snakke om julebøger og julehistorier, og hvad der egentlig er med til at gøre julen så fantastisk, for julen er virkelig fantastisk. Hvilke julebøger har vi læst? Hvilke bøger var gode og hvilke var knapt så gode? Hvad er med til at gøre en julehistorie julet? Og hvad laver vi egentlig her i julen? Få svarene i dagens udgave af Kaffekatten: Juleedition! 

Kaffekatten er som altid mig og Julie fra Julie the Book Cat, som optager vores samtaler og derefter skriver dem ned, så I kan læse dem.

Julie = J
Luna = L

L: Vi skal snakke om jul. Og om julebøger...

J; (synger) Jul, jul, jul, jul, jul, juuuul...

L: Det er så spændende. Har du læst nogle gode julebøger?

J: Ikke i år!

L: Har du nogensinde læst nogle julebøger?

J: Jaer. Selvfølgelig har jeg det. Jeg har læst "Let it snow", Den er jeg glad for. 

L: Den er også rigtigt god.

J: Med de der 3 små fine julehistorier som fletter sig sammen. 

L: Jaer. Jeg er lige gået i gang med at læse den igen. Jeg har lige læst den første. Den var rigtigt fin synes jeg. 

J: Altså det er desværre den eneste jeg lige kan komme i tanker om.

L: Jeg har også læst "A Christmas Carol" og så har jeg læst den det anden med de tolv julehistorier. Jeg kan ikke huske hvad den hedder,

J: Jeg kan huske tilbage i folkeskolen, der fik vi læst nogen højt hvor der var et kapitel for hver dag. 

L: Ej, det var også så hyggeligt, når man fik læst højt. Det kunne jeg faktisk også rigtigt godt lide, 

J: "A Christmas Carol" skal jeg læse den? 

L: Mmmh..

J: Det kan være den næste bog jeg skal læse. Jeg er lige blevet færdig med en og jeg har ikke læst nogle julebøger endnu.

L: Så synes jeg du skal læse "A Christmas Carol". Den er rigtigt fin. Altså den er ikke så julet som man godt kunne tænke sig, men den ender meget godt. 

J: Nu skal du ikke afsløre det..

L: Undskyld. Den ender... julet. Men ellers er det ikke helt vildt voldsomt meget julehistorie. Men hvad er med til at gøre julen julet for dig?

J: Julemusik og julepynt. Især de der to strikkede nisser, som jeg synes du skal lægge et billede op af. 

L: Det har jeg gjort. Det er hovedbilledet på min skærm lige nu. Dem har jeg skam taget et billede af. Og julefilm.

J: Julefilm! Hvordan kunne jeg dog glemme det? Hvad er den bedste julefilm?

L: "Bridget Jones"!

J: Hvor mange gange har du set "Bridget Jones" her i december?

L: Mange. Rigtigt mange gange. Bare i december tror jeg at jeg har set den 5 gange. Både etteren og toeren. 

J: Og hvis jeg ikke er på arbejde, skal vi se "Alene hjemme" der mellem jul og nytår. Og vi har set "Love Actually".

L: Ja, den er også sød. 

J: Vi mangler at se "Black Christmas"! Og til dem som tror det er en romantisk en. Nej!
L: Det er det ikke. Det er noget med en som spiser sin mor og det er lidt væmmeligt. Men det er en god film. En rigtigt god gyserfilm. Til alle dem som kan lide gyserfilm og jul er det en virkelig god kombi. 

J; Så er jeg også stor fan af næsten alt juleslik. Juleskum, julechokolade, julekonfekt, julesmåkager, krydderkager!

L: Det hele smager så ulækkert. 

J: Nej, jeg elsker det.

L: Jeg er simpelthen ikke til det der juleslik. Jeg synes simpelthen det er så væmmeligt. Og det der julechokolade der bare smager ens. Sådan noget mælkechokolade uden fyld eller noget som helst. Det er så kedeligt. 

J: Du var vild med de julemandsbarer jeg havde købt! Og der er en mere ude i køleskabet.

L: Ja, men der var også nougat i. Men det bliver sådan lidt vammelt. Jeg må nok indrømme at jeg ikke er den største slikmund. Jeg er ikke rigtigt til æbleskiver eller klejner...

J: Men du er til juleøl!

L: Jeg elsker juleøl. I alle slags og former. Men jeg synes nu også at en god julehistorie kan gøre julen lidt mere spændende og julet. Jeg synes det er hyggeligt at læse julebøger. Der er bare desværre ikke så mange af dem. 

J: Det tror jeg der er. Jeg tror bare ikke vi kender dem. Altså der er virkelig mange som poster julebøger...

L: Ja, men de fleste er så også på engelsk eller også er det til børn, ikke? Men der må jo findes en helt masse. Jeg kender dem bare ikke. Det er også altså sådan at det går op for mig i december, at jeg kun har 3 julebøger. Og så gider jeg ikke at købe nye julebøger. 

J: Nej og så kan man ønske sig julebøger, men det er bare ikke fedt at få julebøger i julegave fordi så er julen jo ved at være ovre. 

L: Ja, og så skal man vente et helt år på at læse dem. Jeg ender altid med at sidde og læse julebøger i sommerferien fordi jeg synes det er mega hyggeligt. 

J: Og så synes jeg lige, noget vi ikke har snakket om: Julekalendere.

L: Julekalendere.

J: Vi ser ikke nogen i år. 

L: Det er også fordi de er dårlige dem der er der. 

J: Prøv lige at hør her, Nissebanden i Grønland er ikke dårlig. Det er den bedste. Min lillebror er desværre ikke så fanget af den. Havde jeg en rigtigt dårlig dag, kunne jeg altså godt finde på at se et par afsnit. Jeg siger det bare. Og så ser vi ikke Pyrus. Hvorfor ser vi egentlig ikke Pyrus?

L: Kommer der Pyrus?

J: Ja, på TV2 kommer der Pyrus. 

L: Det er bare fordi... de er meget korte de der afsnit og de synger hele tiden.. jeg er ikke så god til det der med julekalendere. Jeg er rigtigt dårlig til at se dem. Jeg kan godt lide "Jul i Valhal" Det må være min yndlings julekalender. 

J: Jeg ved ikke hvad jeg skal vælge som yndlings. Jeg er ret vild med Pyrus. 

L: Jeg synes også Pyrus er hyggeligt, men...

J: Måske er det også fordi der er så mange facts og viden. Det er sådan lidt nørdet, Men vi hører meget julemusik.

L: Det gør vi og jeg er glad for Spotifys julemusikliste, hvor man kan vælge alt muligt forskelligt. Jeg er især glad for "Peaceful Piano Christmas-edition" og når det kommer over mig, også rock julemusik.

J: Altså klassiske julesange i rockversioner. 

L: Jaer, det er ret rart, Metaludgaven: knapt så rar.

J: Kan være lidt voldsomt.

L: Ej, så er der den der hedder "Crooner Christmas" den er jeg også meget glad for. Det er sådan noget chill musik. Sådan noget Michael Bublé, og jeg er virkelig ikke fan af Michael Bublé, men jeg synes faktisk det er hyggeligt. 

J: Tænk at der allerede kun er 13 dage til juleaften. 

L: Ej men det går så hurtigt. Men vi har fået adventsgaver i dag.

J: Det har vi! Jeg har fået de fineste øjenskygger og bronzer/highlighter, fordi jeg ligeså stille er begyndt at lege med makeup.

L: Og jeg har fået en blushbørste og en svamp, en makeupsvamp og en bronzer. Og den glæder jeg mig til at bruge for den jeg har lige nu er mega dårlig. Så det bliver rigtigt godt tror jeg. Jeg kan nemlig rigtigt godt lide makeup.

J: Har du dit julelook på plads?

L: Ja. Tror det. Jeg ved ikke om vi kommer til det, for vi skal jo holde juleaften herhjemme, kun os to, så jeg ved ikke om vi dresser op eller dresser ned. 

J: Jeg kommer totalt meget til at dresse ned og sidde i joggingtøj og æde julemad og konfekt. Beklager.

L: Man vil så gerne være fin, men det virker bare åndssvagt når vi kun er to. Så hellere sidde i nattøj. Meget hyggeligere. 

J: Har du dit nytårslook klar?

L: Det har jeg. Og jeg skal have rød kjole på og nylonstrømper og høje hæle. Hele balladen. Jeg skal til noget maskefest af en art, så jeg skal også have en maske på. Det bliver spændende. Har du styr på det?

J: På nytår? Nej. Primært fordi jeg skal på arbejde om aftenen, så jeg skal nå at sove lidt om dagen, og gå i grundigt bad og lægge en basis makeup, så skal vi sætte mit hår i en frisure der enten både kan bruges på arbejdet og til en fancy nytårsfest eller en frisure som kan bruges på arbejdet og lynhurtigt kan laves om, Så skal jeg have mit tøj med på arbejdet eller du skal tage det med til festen. Og så skal jeg fra arbejde, klokken kvart over 11 om aftenen, cykle til Østerbro og klæde om der, og være frisk og utroligt bagud med alkoholindtaget og i øvrigt ikke blive for fuld, for jeg skal på arbejde igen dagen efter, hvor jeg skal køre hjemmefra klokken 14:00. Så nej, det kræver lige lidt planlægning. Jeg skal også måske lige købe en nye kjole, jeg har bare ikke nogen penge. Men vi får penge den 30. og der har jeg en aftenvagt, så inden da kan jeg nå ud og købe en kjole. 

L: Det er smart. Masser af glimmer og galla.

J: Nu skal vi til at runde af. 

L: Det skal vi. Det har været hyggeligt.

J: Glædelig jul. 

L: G-g-g-g-glædelig jul!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar