søndag den 18. december 2016

4. Advent - Juletraditioner



Jeg elsker julen, det er vidst ikke nogen hemmelighed, men jeg elsker især traditionerne omkring julen, og de ting man gør hvert eneste år, fordi sådan skal det bare være. I år er det dog lidt anderledes hos os, og jeg glæder mig til at holde jul på en helt ny måde. Har i nogle mærkelige eller spændende juletraditioner? 

Juleaften er en helt speciel dag for mig, og jeg nyder den i fulde drag. Normalt fejrer vi juleaften hos Julies familie hvert andet år, og hos min familie hvert andet år, og det har fungeret rigtigt fint. Det er altid hyggeligt, uanset hvor vi er. Hjemme hos min familie plejer jeg at have en helt særlig tradition, hvor dem der har lyst, tager i kirke for at høre mit gamle kor synge. Jeg sang nemlig i Nørrevangskirkens pigekor i rigtigt mange år, og juleaften var bare altid helt speciel. Derfor kan jeg rigtigt godt lide at tage over i Nørrevangskirken i Slagelse, for at høre koret. Det har dog ændret sig en del siden jeg gik i koret, men det er altid spændende og hyggeligt alligevel. Når vi holder jul med Julies familie, tager vi ikke i kirke, men stemningen er god og der er en milliard gaver under træet, fordi vi er så mange. Nu er det sådan, at jeg ikke har kontakt med min mor for tiden, så i stedet for at holde jul hjemme hos dem i år, så holder Julie og jeg jul alene i vores lille lejlighed, med et lille bitte plastikjuletræ. Det gør mig faktisk ikke noget overhovedet, for så kan vi holde jul præcis som vi har lyst til, iført vores bedste puttetøj. Vi giver selvfølgelig hinanden masser af gaver, og så skal vi drikke en masse juleøl og spise lækker mad. Det virker dog voldsomt at lave en hel and når man kun er to personer, så i stedet spiser vi andebryst, og det smager altså også bare super godt.

Men Luna, hvorfor holder du ikke bare jul med din far så? Jo, min far rejser altid i julen. Min far er ikke glad for julen, og slet ikke det triste vejr, så for det meste tager ham og hans kæreste til Gran Canaria eller et eller andet sted, juleaften. Det gør mig ikke noget, for så længe han er glad er jeg glad. Så derfor holder vi det altså alene i år. Julie skal på arbejde hele dagen, så jeg kommer til at se en masse juletv og så skal der selvfølgelig ryddes op og gøres klar til om aftenen. Jeg kommer nok til at savne at komme i kirke, så hvis nogen kan anbefale en kirke med et godt kor, som synger juleaften (I nærheden af Valby) så sig endelig til.

Kirken er egentlig min eneste faste tradition, udover maden og gaverne selvfølgelig. Hjemme hos min mor plejede vi at synge og gå rundt om træet. Det gør vi slet ikke hos Julies familie (hvilket passer mig fint, det lyder altid mega dårligt jo). Jeg kan HADER risalamande og kan slet ikke få det ned, så jeg er ikke rigtigt med i konkurrencen om mandelgaven. Julie elsker det, så der bliver nok købt en ordentlig portion af det i år (vi laver det ikke selv... det er for omfattende til en person) - og så tror jeg at jeg skal have noget is eller en lille kage. Jeg kan godt lide en frisk dessert ovenpå så tung en julemiddag. Vi skal selvfølgelig have brunede kartofler, hvide kartofler, masser af sovs og (fordi Julie vil have det): rødkål. Jeg er ikke til rødkål, men det skal der selvfølgelig være til. Dertil skal vi have halve bagte æbler med ribsgelé. Det plejede min far nemlig at lave dengang mine forældre stadigvæk var sammen, og det smager virkelig godt, så det har jeg ønsket. Det er Julie som står for maden, da jeg ikke kan koge et æg, men jeg skal selvfølgelig hjælpe til i køkkenet.

Jeg tror juleaften i år bliver meget stille og rolig. Vi skal bare hygge og nyde hinandens selskab. Vi ses ikke så meget for tiden, da Julie arbejder meget. Så jeg glæder mig til en aften, hvor det bare er os to. Måske skal jeg spille et par julesange på min guitar? Der skal i hvert fald høres julemusik på fuld smadder (jeg er især glad for den liste som hedder " Christmas Peaceful Piano" på Spotify) - Den er bare så chill og hyggelig.

Vi har selvfølgelig vores egne traditioner herhjemme op til jul, og jeg nyder virkelig december. Jeg står for pynten i lejligheden, så imens Julie er på arbejde, pynter jeg op og gør lejligheden fin og jule-agtig. Det gør jeg som regel 1. advent eller den 1. december, det er lidt forskelligt. Julen er rød i vores lejlighed, så al pynten er rød. Vi giver hinanden adventsgaver, og det er bare den hyggeligste tradition. Jeg plejer at hade søndag, fordi jeg bare synes det er en træls dag (faktisk mere træls end mandag) men i december elsker jeg søndag, fordi det er hyggeligt og man får gaver (ja, jeg elsker gaver!) - I år har vi ikke en skrabekalender, men det plejer vi at have. Og så deltager vi i alle de forskellige konkurrencer og skrabekalendere på nettet (Bilka, Føtex, URK osv..)

Det var lidt om vores juletraditioner og planer for juleaften i år. Hvor skal I fejre juleaften? Fortæl mig endelig om jeres juletraditioner. Det er bare så hyggeligt jo!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar