Boganmeldelse - Ar fra mit glemte liv

Jeg ryster på hovedet. En stor fejl. Smerten kommer igen. Det er som et lynnedslag lige i issen.
Det glimter med farver for mine øjne.
"Du har fået en operation," siger hun. "Du havde en hjernesvulst. De fjernede den. Du er okay, men din hjerne har brug for tid til at hele."
Jeg prøver at forstå, hvad hun siger. Hjernesvulst. Operation. Lærke.
"Ved du, hvem jeg er?" spørger hun så. (Citat s. 10-11)

---

"Ar fra mit glemte liv" er historien om Lærke som vågner efter en hjerneoperation og ikke kan huske noget som helst om sit eget liv. Hun har skrevet en dagbog til sig selv, hvor der står lidt om de forskellige personer hun kender, men noget af det er streget ud igen. Under Alexanders navn står der at hun skal holde sig væk fra ham, men gamle minder dukker langsomt op i Lærkes hukommelse, og hun opsøger Alexander på trods af sin egen advarsel. Hvad skete der med deres forhold? Hvor kommer arene og tatoveringerne fra, som går igen på Lærkes krop? Hvorfor føler hun noget helt særligt overfor Alexander? Svarene er langt væk i hukommelsen, men langsomt begynder de at dukke op.

---

Jeg læste bogen på halvanden time og jeg var virkelig opslugt af den. Selvom jeg er ret sygdomsforskrækket så synes jeg alligevel at bogen er ret fantastisk. Jeg elsker hele idéen med hukommelsestabet og at minderne langsomt kommer tilbage til Lærke. Selvom slutningen irriterede mig en smule, så synes jeg stadigvæk at bogen er helt vildt god. Den er spændende, den er let at læse og så er den rigtigt fin og sød. Jeg kan rigtigt godt lide forholdet mellem Lærke og Alexander og jeg er vild med deres kostumer og hele idéen med kostumerne. Jeg vil ikke afsløre for meget, så det er svært at snakke om bogen, for der er virkelig mange ting som jeg synes man skal opdage selv, uden at jeg har afsløret det først. Men i hvert fald er bogen rigtigt god! Jeg er vild med både "Hul i hovedet" og "XY" af samme forfatter, og jeg synes hun har gjort det ligeså godt med denne bog.

Er du til spændende YA-litteratur? Så er denne her bog helt perfekt. Den har bare det hele og mere til, og så er det en rigtigt fin kærlighedshistorie samtidig med hele hjerne/sygdomsdelen. Jeg er i hvert fald fan og jeg synes Nicole Boyle Rødtnes skriver skide godt. Fantastisk historie!