lørdag den 31. december 2016

Nytår #2 - Mit år i bøger



Så, Guys! Så blev det sgu nytår igen og det skal selvfølgelig fejres! Jeg skal til nytårsfest hos min venindes veninde, og jeg kender kun min veninde, så det skal nok blive spændende. Det er en maskefest, så jeg glæder mig til at se hvad de andre har fundet på. Jeg har selv købt den fineste kjole og en (noget dyr, må jeg indrømme) maske, så det bliver helt sikkert fedt. Julie har aftenvagt, så hun kommer først lige omkring midnat, hvilket betyder at hun skal lægge sin makeup selv, og det har vist sig at være noget af en udfordring.

Traditionen tro, vil jeg interviewe mig selv om året der er gået i bogbloggerland, om de bedste og værste bøger jeg har læst, ligesom sidste år. Nytår er jo netop en tid, hvor man gentager hvad man gjorde sidste år (jeg snakker fyrværkeri, fest, champagne og galla) - Så lad os bare komme i gang. 

- Så, Luna, hvor mange bøger har du egentlig læst i år? Er det gået som du havde håbet med din læseudfordring på Goodreads?

Jeg har læst 85 bøger i 2016, hvilket jeg synes er noget af en bedrift. Jeg havde et mål på 100 bøger på Goodreads, og det er da lidt irriterende at jeg ikke nåede det, men jeg er ret glad for det 85 jeg har nået at læse. Sidste år kom jeg op på 65 bøger, så jeg har da slået min rekord fra sidste år, og det er faktisk ret fantastisk! Jeg vil prøve at se om jeg kan opnå at komme op på de 100 bøger i år 2017. Jeg glæder mig til endnu en udfordring, og jeg tror det bliver ligeså fedt som det har været i år.

- Hvor mange bøger har du egentlig købt eller fået i år?

Sidste år kunne jeg tælle og holde styr på alle mine nyeste bøger, det kan jeg simpelthen ikke længere. Nu hvor der falder et par anmelderbøger af en gang i mellem, og jeg selv har et overforbrug af bøger, aner jeg simpelthen ikke hvilke jeg har købt eller fået i år. Jeg gætter på at der er kommet omkring 100 nye bøger til i år, men jeg har ærligt talt ingen anelse. Det kan ligeså godt være 50. Det eneste jeg ved, er at vi har været nødt til at købe flere bogreoler og at de alle er ret fyldt. Den store bogreol er slet ikke til at rokke ud af stedet, og det tager jeg som et tegn på at vi har rigeligt.

- Hvis du skulle nævne 5 bøger, som var de allerbedste du har læst i år, hvilke skulle det så være?



"Ravnenes hvisken" af Malene Sølvsten er jeg fuldstændigt pjattet med, og jeg har svært ved at få den ud af hovedet, så den er helt sikkert på listen. "Hamilton High"-serien af Kody Keplinger, elskede jeg at læse og selvom det er noget tid siden jeg læste dem, er de stadigvæk i mine tanker. Jeg kan simpelthen bare ikke få nok! "Sanddrømmeren" af  Sidsel Katrine Slej er også på listen over mine favoritter og det samme er "Nikolaj: Bøsser, bumser og beskidte sokker" af Mark Liebst, som jeg slet ikke kan få nok af. "Hjertet er 1 organ" af Sarah Engell skuffede helt bestemt heller ikke og den fortjener en plads på listen.

- Spændende. Men hvilke bøger er så de 5 dårligste du har læst i år?


Dette har faktisk ikke været så svært i år, for jeg havde jo min læseliste fra Goodreads, så det var bare at kigge den igennem, og se hvilke bøger jeg har givet færrest stjerner. "Sådan opfinder man en pige" havde jeg glædet mig sådan til, og jeg har endda brugt mine egne penge på den. Men den skuffede helt vildt, og var bare slet ikke mig. "Fjord" skulle være en form for moderne saga eller noget i den dur. Jeg forstod den bare slet ikke, og jeg havde svært ved at komme igennem den. Den dag i dag forstår jeg stadigvæk ikke hvad den egentlig handler om. "Den sidste olie" var den første krimi jeg nogensinde har læst, og jeg må nok erkende at det ikke er mig. Jeg er simpelthen ikke en krimipige og det bliver jeg aldrig. "Limbo" var fin nok, men den var ikke rigtigt noget for mig. "Som ulve er færrest og får er flest" var bare virkelig mærkelig.

- Hvis du skulle vælge, hvilken bog er så den absolut bedste du har læst i år?


Jeg er slet ikke i tvivl om at "Ravnenes hvisken" af Malene Sølvsten, er den allerbedste bog jeg har læst i år. Vi har 3 af dem, og jeg elsker dem alle. Malene har skabt et fantastisk univers og jeg kan slet ikke vente med at læse videre. Skriv Malene, skriv som var der ingen dag i morgen!!! Hvis du endnu ikke har læst den, så gør det. Du vil ikke fortryde det, og du vil sidde og tænke over, om nogen bog mon nogensinde bliver ligeså fantastisk, for den er virkelig, virkelig god.

- Hvad er så den absolut dårligste bog, du har læst i 2016?


Jeg er ikke meget for det, for jeg elsker alle bøger. De er virkelig mine babyer. Men "Fjord" af Pia Stærmose, var jeg simpelthen bare ikke fan af. Den var mærkelig, forvirrende og frustrerende. Jeg aner ikke rigtigt hvad den handler om, og jeg er faktisk også ret ligeglad. Men om ikke andet, er det en fin bog og den bliver ved med at stå på min bogreol.

- Hvad er så den bedste boglige oplevelse du har haft i år?

Bogbloggertræf! Uden tvivl! Det var simpelthen magisk og helt igennem fantastisk. Og selvom der også har været Bogforum og Readathon, så slår det altså ikke Bogbloggertræf. Det var så fantastisk et arrangement hvor der ikke var sparet på noget. Der var masser af bogbloggere, forfattere, gaver og lækker mad og kage. Det var simpelthen så fedt. Og så var det noget af en oplevelse at bo på hotel på Jomfru Ane Gade (høj musik hele natten... støn!) - og at flyve tilbage fra Aalborg med 2000 bøger på slæb. Det var en fest!

- Her til sidst, har det så været et godt år bogmæssigt?

Jeg læser mere end jeg nogensinde har gjort, og min viden og interesse omkring bøger har kun vokset sig større i den tid jeg har haft bloggen. Min blog står nu på bagsiden af 3 bøger, og jeg kunne ikke være mere stolt. Samtidig har jeg fået flere følgere på bloggen, Instagram og min facebookside, og jeg elsker virkelig at være bogblogger. Jeg oplever så mange fantastiske ting i forbindelse med bloggen, og jeg er så glad for at jeg besluttede mig for at blogge om bøger. Bogforum var som altid en fantastisk oplevelse, og selvom jeg var inde i en rigtigt hård tid, så klarede jeg det, og det var det hele værd. Jeg var syg til Readathon, men jeg klarede mig alligevel igennem en del bøger, og i det hele taget gik det overraskende godt, selvom jeg var så forkølet. I det store og hele har det været et fantastisk bogår og jeg glæder mig til at se om jeg kan læse endnu mere i 2017!

Selvom jeg måske har haft et af de aller hårdeste år i mit liv, så har det jeg hele tiden haft bloggen og bøgerne til at trøste mig. Tak til alle jer som læser med og bruger tid på bloggen. Det er det hele værd. Nu glæder jeg mig til et fantastisk år som bogblogger med nye indlæg og oplevelser. Ses vi?

GODT NYTÅR!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar