Boganmeldelse - Mig Maja

Af: Sandra Schwartz
Sidetal: 263

Dette er en gave fra forfatteren, og den er endda signeret!

---

"Du lyder ligesom min mor," siger jeg og ser ned på kagepapiret. Det er blødt, næsten gennemsigtigt af fedt og ser ud, som om det har pels. Kagepels.
"Måske har din mor en pointe."
"Helt ærligt, hvem gider tælle kalorier hele tiden! Det er sgu da for anstrengende," siger jeg og fortsætter vrængende. "I dag må jeg spise 1000 kalorier, godt så kan jeg spise otte agurker og seks gulerødder, og lige om lidt bliver jeg til en kanin." Jeg laver overbid og rynker næsen som en kanin. Så kaster jeg den sidste bid muffin ind. Det er en lille bid, men af en eller anden grund fylder den mere i munden. Og det er svært at få den ned, da jeg synker.
(Citat s. 24)

---

"Mig Maja" handler om teenagepigen Maja, som er noget så vild med den lækre og populære fyr, Tristan. Da han endelig inviterer hende og hendes veninder med til fest, er Maja totalt klar. Hun skal bare lige finde den perfekte kjole. Det er svært, for hendes mave buler så grimt ud i forhold til venindernes. Maja er glad for mad, og det er svært at spise mindre selvom hun så gerne vil tabe sig. I stedet finder hun en anden og farligere metode og håndtere vægttabet på. Samtidig flytter Sylvester ind i Majas hus, og han var forfærdelig dengang de var små. Det er derfor ikke nemt at være Maja. For hvad nu hvis kjolen ikke passer? Ved Tristan overhovedet hvem hun er, og hvad er Sylvesters hemmelighed?

---

Jeg er virkelig vild med denne her bog. Jeg havde faktisk ikke regnet med så meget, da den jo ikke rigtigt er til min målgruppe aldersmæssigt, men jeg blev virkelig overrasket. Selvom den er skrevet til teenagere, kan voksne altså sagtens være med. Handlingen er super spændende, og især Majas konflikt med maden, bliver beskrevet super godt. Jeg synes i det hele taget at bogen er enormt velskrevet og forfatteren er virkelig god til at beskrive de forskellige situationer. Du behøver slet, slet ikke være teenager for at være med, for de fleste af Majas problemer, kan de fleste sætte sig ind i. Har vi ikke alle sammen prøvet at være forelsket? Har de fleste af os ikke haft ønsket om at tabe et par kilo? Det er så vigtigt at de her ting bliver taget op, og jeg synes virkelig at denne her bog gør det godt.

Jeg er virkelig positivt overrasket over bogen, og jeg synes virkelig at alle (især teenagere) bør læse den. Den tager nogle super vigtige emner op, og samtidig er den både sjov og let at læse. Det er jo ikke bare en fortælling om en pige med en spiseforstyrrelse, det er jo også en rigtigt god kærlighedshistorie. Godt gået, Sandra!