Boganmeldelse - På kant med livet

Af: Jennifer Niven
Sidetal: 425
Original sprog: Engelsk "HOLDING UP THE UNIVERSE"

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

Jack:

Så meget ballade over en pige, som nu at være helt ærlig, ligner Caroline Lushamp så meget, at jeg troede, det var hende, i hvert fald til at begynde med. Så på en eller anden måde burde Caroline faktisk være smigret. Det svarer til at indrømme over for hele verden, at jeg gerne vil finde sammen med hende igen, selvom hun dumpede mig den første uge i sommerferien for at være sammen med Zach Higgins. (Citat s. 21)

Libby:

Jeg hedder Libby Strout. Du har sikkert hørt om mig. Du har sikkert set det klip, hvor jeg bliver hejst ud af mit hjem. Sidst jeg tjekkede, var det blevet set af 6.345.981 mennesker, så det er ikke usandsynligt, at du er en af dem. For tre år siden var jeg Amerikas tykkeste teenager. Da jeg toppede, vejede jeg 296 kilo, hvilket vil sige, at jeg vejede omkring 225 kilo for meget. (Citat s. 18)

---

"På kant med livet" handler om Libby og Jack, som hver især kæmper med nogle ret alvorlige problemer. Libby er kendt som Amerikas tykkeste teenager, og selvom hun har tabt sig, er hun stadigvæk ikke ligeså slank som de andre piger på skolen. Det bliver hurtigt en sjov leg at mobbe Libby med hendes overvægt, og det er her Jack kommer ind i billedet. Jack virker som en dum skid, men det bunder ofte i at han er ansigtsblind. Han kan derfor ikke genkende sine venner, familie eller kæreste, hvilket skaber ret mange problemer for ham. Da Jack og Libbys veje krydses, efter en ikke så heldig episode på skolen, opstår der et helt særligt venskab. Og selvom de begge kæmper med hver deres ting, er det som om det hele forsvinder, når de er sammen.

---

Selvom jeg elskede "Som stjerner på himlen" af samme forfatter, så havde jeg faktisk ikke særligt store forventninger til denne her bog. Jeg tænkte nok, at den umuligt kunne være ligeså god som den forrige. Men den var bare så god! Jeg elskede personerne, selvom de sommetider gjorde ting som jeg aldrig ville have gjort, men det var bare med til at gøre dem menneskelige. Bogen var let at læse og spændende fra start til slut. Jeg kan godt lide at man skifter imellem de to hovedpersoner i bogen, for på den måde, ser man historien fra to forskellige vinkler. Det er altså en rigtigt fin kærlighedshistorie, som jeg virkelig kom til at holde af, selvom jeg slet ikke havde regnet med det.

Jeg synes virkelig at Jennifer Niven har skrevet en fantastisk bog. Og jeg elsker især hele problematikken med Jacks ansigtsblindhed. Det er noget helt nyt for mig, og jeg vidste faktisk ikke at det fandtes. Men jeg synes det er helt fantastisk, og gør historien så meget mere spændende. Jeg er virkelig positivt overrasket over denne bog, og den fortjener alle fem stjerner!