Boganmeldelse - Se mig nu

"Hvad er klokken?" råber jeg.
"Lad være med at råbe." Han sagtner farten og finder sin iPhone frem.
"Lidt i fire, hvorfor?"
"Lort." Jeg sætter tempoet op.
(Citat s. 173)

---

"Se mig nu" handler om teenageren Eva, som ikke har det helt nemt. Hendes lillebror er meget syg, og samtidig med at hun er bange for at der skal ske ham noget, er hun også jaloux over alt den opmærksomhed (og ikke mindst gaver) som han får. Samtidig er hendes bedste veninde, Maja, blevet veninder med Katrine, som de ellers aldrig har kunne fordrage. Hun er nemlig en af skolens populære piger, og det har Maja og Eva aldrig været. Men så møder Eva den dejligste fyr, som hun langsomt får flere og flere følelser for. Den der kærlighed viser sig dog ikke at være så nem endda, og da slet ikke da hun finder ud af at Katrine også er forelsket i ham. Hvordan skal det nogensinde gå med Evas lillebror? Skal han virkelig dø? Vil Maja nu blive bedste veninder med Katrine i stedet? Og får hun nogensinde fat i Alex, som hun er så vild med?

---

Sandra skriver virkelig nogle bøger som går rent ind. Jeg slugte denne bog råt, og jeg elskede hvert et ord. Den beskriver bare så godt, nogle af de der følelser man har som teenager, som på en måde er så rigtige og samtidig så forkerte. Det er så fedt at der bliver sat fokus på, hvordan det er at have en i familien som er syg, og derfor får al opmærksomheden. Og selvom man kun vil dem det bedste, kan man ikke lade være med at blive jaloux. Samtidig med at den tager et alvorligt emne op, så er det også en fin kærlighedshistorie som jeg rigtigt godt kan lide, samtidig med at den også fokuserer på venskabet mellem Maja og Eva. Jeg synes virkelig det er nogle gode fokuspunkter, og bogen er både sjov, alvorlig og enormt velskrevet. Ligesom "Mig Maja" er denne bog jo egentlig beregnet til teenagere, men den kan altså sagtens læses af voksne. Jeg er i hvert fald begejstret og læste den lynhurtigt!

Hvis du kan lide at læse gode ungdomsbøger og historier om venskab og kærlighed, men samtidig lidt mere tunge ting, så synes jeg du skal læse "Se mig nu". Den er virkelig god og jeg kan ikke vente med at læse mere af Sandra Schwartz, for hun er altså en ret genial forfatter.