mandag den 23. januar 2017

Lidt om Luna #7 - Hvordan er det gået siden sidst?



Når i læser dette blogindlæg, er der gået to uger siden jeg skrev det, men jeg tvivler på at noget har ændret sig særligt meget. Jeg har før fortalt lidt om mig selv, om mit liv, om min sygdom og alle de ting. Jeg kan lide at være ærlig omkring hvad der sker med mig og med mit liv, og jeg håber I også synes det er spændende at følge lidt med. 

Hvordan går det så med hende Luna? Sidst jeg skrev sådan et indlæg, havde jeg det rigtigt dårligt. Jeg var helt nede i kulkælderen og havde ingen anelse om, hvordan jeg nogensinde skulle komme op derfra. Men det gjorde jeg. Jeg kom op. Jeg har det meget bedre! Jeg har spist forkert, drukket for meget og haft det helt ad helvedes til. Men det har ændret sig. Det har virkelig ændret sig. Vi har totalt omlagt vores kost herhjemme. Nu står den på sund mad og masser af frugt og grønt. Samtidig dyrker jeg motion i form af lange gåture og yoga, nærmest hver eneste dag, og jeg elsker det, selvom det er hårdt. I forbindelse med mit lange sygdomsforløb, har jeg taget rigtigt meget på, og de kilo skal af nu. De skal væk. Helt væk. Jeg kan allerede mærke, hvordan jeg får det bedre med mig selv hver eneste dag. Det hjælper virkelig at spise rigtigt og dyrke motion. Det lyder så simpelt, men det er altså ikke altid så nemt som det lyder. Jeg er gået fra at drikke øl nærmest hver eneste dag, til kun at måtte drikke én gang om ugen, og det er en kamp når timerne er lange og jeg føler mig ensom. Maden er faktisk det nemmeste, for selvom jeg godt kan lide mad, så har jeg aldrig været et madøre. Og den sunde mad smager nærmest bedre end den usunde. Motionen er hård, men det jeg får ud af det, er bare så fantastisk at jeg slet ikke kan lade være. Og selvom mine fødder gør ondt og mine ben er konstant ømme, er det det hele værd.

Samtidig har jeg fået ny kontaktperson på psyk. Jeg har ikke mødt hende rigtigt endnu, for hun var syg i går da vi havde en aftale. Men jeg er virkelig glad for det, for jeg kunne ikke rigtigt sammen med den gamle. Hun gjorde mig tit bare mere ked af det, end jeg allerede var da jeg kom. Jeg er spændt på at se hvad min nye kontaktperson kan hjælpe mig med.

Jeg har også søgt ind på kontoruddannelsen! Hvor vildt er det lige? Mig! I skole! Det er jo for sindssygt. Jeg håber jeg kommer ind, men ellers søger jeg igen. Det skal bare lykkes og jeg føler mig mere klar end nogensinde. Selvom jeg selvfølgelig er mega nervøs, fordi jeg har gået hjemme i så mange år, så føler jeg mig bare så klar. Jeg vil ud og lave noget. møde mennesker og få mine egne penge, uden at være afhængig af Julie! (OPDATERING: Jeg er kommet ind! HURRA!)

Jeg har det godt, men der er stadigvæk ting jeg kæmper med. Det vil der nok altid være. Jeg er ikke god til sociale arrangementer og jeg bliver også tit angst. Men jeg er blevet bedre, og angsten kan som regel slås ned med en beroligende pille eller yoga. Jeg kan se lys for enden at tunnellen, hvor der før bare var mørkt, mørkt, mørkt.

Jeg er begyndt at skrive dagbog igen, og det hjælper mig rigtigt meget. Det er hyggeligt og så er det en fantastisk måde at komme af med alle tankerne på. Og dem har jeg uendeligt mange af. Jeg skriver alle mine tanker og bekymringer ned i dagbogen, men også bare hvad jeg laver, hvad jeg spiser, hvad jeg glæder mig til og den slags ting. Det er dejligt at have en at dele tingene med, selvom det bare er en bog, og det er rart at komme ud på de ting jeg går og grubler over. Selvom jeg altid kan snakke med Julie, er det rart at kunne skrive de ting ned, som fylder meget. Så bliver mit hoved ligesom også tømt.

Så det går meget bedre end det gjorde sidst. Jeg er gladere, griner mere og kommer op hver eneste morgen (faktisk vågner jeg så tidligt, at Julie ikke kan følge med!) og jeg glæder mig til hver eneste dag. Og selvom jeg stadigvæk kæmper med nogle ting, så føler jeg mig så meget lettere. Mine tanker er lyse og jeg kan igen se en mening med livet.

Hvordan har I det?




2 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt at læse, Luna. Stort tillykke med optagelsen. Jeg håber, det bliver alt, hvad du håber på! ♡

    SvarSlet
  2. Øj, tillykke med optagelsen! Jeg er selv kontoruddannet, det tror jeg at du bliver smadderglad for. Sig til hvis du skal have tips og tricks (nu lyder jeg meget gammel. Og klog.)

    SvarSlet