søndag den 19. februar 2017

Boganmeldelse - Er du okay, Fie?

Af: Anika Eibe
Sidetal: 179

---

Jeg åndede ud. Var ikke engang klar over at jeg havde holdt vejret og smilede da den brændende smerte overdøvede alt andet i verden. Men glæden varede kun kort, og jeg førte knivsbladet ned til det næste stykke hud.
Og det næste.
Og det næste.
Mine bevægelser blev lidt mere hektiske efterhånden som røde, blødende linjer dækkede min hud, og først da min arm lå i en klistret pøl af blod, fik jeg standset mig selv.
(Citat s. 14-15)

---

"Er du okay, Fie?" handler om den smukke og dygtige Fie som udadtil har det hele. Hendes liv ser perfekt ud. Hun har et smukt ansigt, en god krop, får gode resultater i skolen og er dygtig til at ride. Ingen ved at Fie slet ikke kan klare presset fra sine forældre, og fra alle omkring hende. Fie skærer smerten væk, og det er en hemmelighed som ingen kender til. Langsomt tager bekymringerne over, og Fie får det værre og værre med sig selv. Hun er ulykkelig, men ingen lægger mærke til det. Hvor længe kan hun holde facaden oppe før hun bryder sammen? Hvad vil hendes forældre sige, hvis de finder ud af hvordan hun i virkeligheden har det? Hvad skal hun gøre, hvis nogen opdager at hun er cutter? Fie har det ikke nemt, og i takt med at hendes forældre forventer mere og mere af hende, går det mere og mere galt.

---

Jeg har virkelig set frem til denne bog længe! Jeg var så glad for "Er du okay. Marie?" at jeg virkelig har glædet mig til den næste. Den skuffede bestemt ikke, og jeg synes det er en rigtigt god og vigtig bog. Det er så vigtigt at der bliver sat fokus på cutting, som jeg selv kæmper rigtigt meget med, og har kæmpet endnu mere med, da jeg var teenager. Samtidig synes jeg at historien er velskrevet og man kan virkelig mærke den kamp som Fie har indeni hele tiden. Presset fra forældrene som driver hende til vanvid. Det er ligeså vigtigt et fokuspunkt som cuttingen, for det sker oftere end man skulle tro, at forældre presser deres børn til ting de ikke har lyst til. Efter min mening bør forældre til teenagere også læse denne her bog, for den tager virkelig vigtige ting op, og jeg tror de kunne lære en masse ved at læse om Fie. Grunden til at den ikke helt kommer op på fem stjerner, er den simple grund at jeg synes det kommer til at handle lidt for meget om heste og ridning. Jeg ved ingenting om heste og det interesserer mig overhovedet ikke. Jeg synes simpelthen det kom til at fylde for meget af historien. Jeg kan godt se hvorfor det er vigtigt at ridning og Fies forhold til sin hest er vigtigt for historien, men jeg synes bare det blev kedeligt at læse. Men udover det, så er det en fantastisk bog og jeg elskede virkelig at læse om Fie.

Jeg er imponeret over Anika Eibes fantastiske fortælleevne og måden hun får beskrevet de følelser som mange unge (og tit også voksne) går rundt med. Denne bog beskriver rigtigt godt de lidt forbudte følelser og tanker, som der er rigtigt mange der har. Bogen er spændende fra start til slut og den er enormt velskrevet. Jeg er meget imponeret. Hvis det ikke havde været for hele heste-delen, havde den fået fem stjerner. Godt gået, Anika Eibe!