Boganmeldelse - Sort Lucia

---

I morgen indtræffer den første katastrofe, og resten af december bliver kun værre.
Det er ligesom at hoppe på et tog uden fører. Når det først er sat i gang, og dets katastrofekurs går op for en, er det for sent.
Sporet ender på et tidspunkt, mit ender den 13. december på luciadag, som er min fødselsdag. Og som jeg selvfølgelig er opkaldt efter.
(Citat s. 5)

---

"Sort Lucia" er en fortælling om pigen, Lucia, som hader december og især den 13. december, som både er hendes fødselsdag, men også den dag hvor noget frygteligt skete. I klassen er hun udenfor, og hun har kun en enkelt veninde, som egentlig ikke rigtigt er hendes veninde, men nærmere bare en hun ses med, fordi ingen af dem har andre. Men efter en middag med den populære Victoria og hendes forældre, bliver de enige om at holde en stor fest på Lucias 15 års fødselsdag. Temaet er Sort Lucia, og selvom Lucia ikke er meget for det, kunne det måske gå hen og blive fedt.

---

Denne her bog er faktisk alt det jeg havde håbet den ville være. Den er tilpas dyster og sarkastisk, og det elskede jeg virkelig. Det er samtidig også en af de der bøger jeg bare synes er så vigtig. Jeg vil ikke afsløre for meget, men den tager nogle rigtigt gode ting op. Der er blandt andet fokus på hvordan man egentlig har det, når man har mistet. Samtidig er der også fokus på mobning og en lille smule kærlighed. Der er faktisk lidt af det hele i denne bog, og selvom den er lidt dyster og mørk, så er den samtidig så fin og giver et godt indblik i både lyset og mørket. Den er lynhurtigt læst, for den er virkelig spændende, og man vil så gerne vide hvad der kommer til at ske med Lucia! Bogen er meget velskrevet, og jeg synes det er rigtigt dejligt at der også er en del humor med, for Lucia hun er faktisk rigtigt sjov. Jeg elskede virkelig at læse denne bog! Søde Sandra, du har gjort det igen. Fantastisk fortælling.

Hvis du kan lide lidt mørke og dystre fortællinger med et twist og dejlig sarkasme, så er denne bog lige noget for dig. "Sort Lucia" er virkelig fantastisk og virkelig, virkelig vigtig. Læs den før din datter!