Boganmeldelse - Et stykke af månen

---

Vi stirrer på hinanden. Der er noget i hans blik. Jeg kan fandeme ikke tyde det.
"Jeg troede, albinoer havde røde øjne," siger han så.
"Der er ikke nogen, der har røde øjne." De sidste to ord kommer til at lyde vrængede, da jeg siger dem. "Anakin Skywalker har." Luke sætter sig på sengen ved siden af mig.
(Citat s. 109)

---

"Et stykke af månen" er historien om den 16-årige Dina som har albinisme, og som er godt træt af det. Hendes hud er bleg og hendes syn er dårligt, men det betyder ikke at hun er en freak. Hendes mor er overbeskyttende, og det gør ikke hele situationen nemmere, da hun forelsker sig i 3.g'eren, Luke, som er den populære fyr på gymnasiet, og som hendes bedste veninde også er forelsket i. Samtidig er hendes allerbedste ven, Michael, forelsket i hende, og det ved hun godt. Men er hun forelsket i ham eller i Luke? Før hun kan finde kærligheden rigtigt, må hun gøre op med sig selv, hvem hun virkelig vil have.

---

For pokker, Camilla! Denne her bog er simpelthen alt hvad jeg havde brug for, på sådan en overskyet morgen, hvor alting er stille, og jeg kan høre Julie snorke i soveværelset. Jeg vågnede alt for tidligt, og vidste ikke hvad jeg skulle lave, så jeg tog "Et stykke af månen" ned fra hylden, for at give den en chance. Jeg har ikke haft koncentration nok til at læse i et par uger, og jeg kommer aldrig rigtigt videre med de bøger jeg er gået i gang med. Men denne kunne jeg simpelthen ikke slippe. Jeg måtte bare læse videre, og jeg stoppede først da bogen var slut, og jeg sad med en vidunderlig følelse i kroppen. Jeg elskede den! ELSKEDE DEN! Jeg er vild med hele albinoidéen, og jeg elsker kærlighedshistorien. Samtidig synes jeg at forholdet mellem Michael og Dina er noget så skønt. Jeg må nok indrømme at jeg er mere på "team Michael" end på "team Luke", men det er jo det smukke ved kærlighed. Man ved aldrig hvem man falder for, heller ikke selvom det virker mærkeligt for andre.

Jeg er virkelig begejstret for bogen, og jeg er så glad for at jeg endelig fik læst lidt igen. Denne her bog har helt sikkert givet mig lyst til at læse igen, og jeg glæder mig til at læse endnu mere, nu hvor jeg ved det kan lade sig gøre. Jeg skal bare finde den rigtige bog! Denne bog var den helt rigtige, og jeg synes simpelthen at Camilla Wandahl skriver så godt. Og så er bogen simpelthen så smuk. Den får en helt særlig plads på min bogreol - og i mit hjerte.