Boganmeldelse - Nulpunkt

Du skal bare vide, at jeg venter på dig og at jeg er stoppet med at lede
Se nu hvordan solen står op
og se nu hvor sikker jeg er på
at du stadig findes derude
(Fra digtet: "Hun findes" S. 11)

---

"Nulpunkt" er en digtsamling om livet, døden, kærligheden, kriserne og alt derimellem. Det er beskrivelser af stemninger og følelser, og man kommer ret tæt på den unge forfatter igennem de mange digte. For mig er det ret svært at beskrive hvad digtsamlingen egentlig handler om, for der er lidt forskelligt, men man bliver taget på en god tur igennem følelser og farver, sort/hvid, stoffer, alkohol, smøger, kærlighed og kvinder. Det er en digtsamling som fylder meget i hovedet, og det er tydeligt at forfatteren har haft noget hun skulle ud med. En digtsamling med noget på sinde.

---

Jeg kommer jo tit i den situation at jeg får tilsendt nogle bøger, som jeg virkelig ikke aner hvordan jeg skal anmelde. Blandt andet digtsamlinger, som jeg ellers holder så meget af. Men jeg kan jo ikke så godt sidde og anmelde hvert eneste digt i bogen, så derfor må jeg hellere lave en samlet anmeldelse. Digtene rørte mig, og det er rart at læse en digtsamling som for én gangs skyld, handler om lesbisk kærlighed, eller, hvad jeg tror er lesbisk kærlighed. Som lesbisk er det virkelig rart at læse noget som man kan sætte sig ind i. Der er vidst faktisk kun nævnt mænd en enkelt gang i samlingen, og det kan jeg virkelig godt lide. Ikke fordi jeg har noget imod mænd, men bare fordi det er skønt at læse om kvinder. Om det så er kærlighed eller venskaber, det betyder ikke så meget for mig. Samtidig synes jeg at man kommer rigtigt tæt på forfatteren, uden at det bliver alt for ubehageligt, og det er så fedt. Digtene er rigtigt godt skrevet, og jeg fandt ikke en eneste stavefejl i samlingen, hvilket virkelig er et plus i min bog, når bogen kun er 64 sider lang.

Jeg har faktisk ikke rigtigt noget dårligt at sige om samlingen, andet end at den måske har tendens til at blive lige lovligt negativ. Jeg fik i hvert fald en mærkelig følelse indeni, da jeg læste den. Men det er virkelig også en bitte lille ting, og det eneste som trækker bogen en smule ned, da jeg tror det er meningen. Jeg kan i hvert fald godt se meningen med det, og det lever ret godt op til navnet på digtsamlingen. I det hele taget er jeg ret positivt overrasket over "Nulpunkt" og jeg håber at der kommer mere fra forfatteren, for det er en ret god begyndelse for hende.