torsdag den 6. april 2017

Kaffekatten #10 - Chick Lit




Kaffekatten er mig og Julie som snakker om et eller andet emne, som vi trækker fra en yndig kop (også kendt som fiskekoppen) - og så skriver vi samtalerne ned efterfølgende, så I kan læse dem. I dag handler det om Chick Lit, og jeg kan love at det ikke bliver kedeligt.

Julie = BLÅ
Luna = RØD

Luna: Hej børn, velkommen til Kaffekatten. I dag skal vi snakke om Chick Lit her på P2. Kan vi godt lide Chick Lit? Læser du meget Chick Lit? Det gør du ikke...

Julie: Det betyder ikke at jeg ikke kan lide det. Altså, jeg har læst rigtigt meget Chick Lit.

Luna: Hvad kan betegnes som Chick Lit? Nynnes dagbog? Er det Chick Lit? 

Julie: Ja, det vil jeg tro. Sophie Kinsella...

Luna: Ja, det har jeg læst meget af. Rigtig meget Sophie Kinsella. 

Julie: Jeg søger lige på definitionen af Chick Lit. 

Luna: Er det ikke bare bøger som mest henvender sig til den voksne kvinde?

Julie: Jo, men det er jo også... tror du ikke der er sådan noget om hvad det handler om og sådan: Litterær genre i form af underholdning prosafiktion rettet mod yngre, storbyboende kvinder i tyverne. 

Luna: Nå, jeg troede det var voksne... men det giver jo meget god mening.

Julie: Man er jo også voksen når man er i tyverne. 

Luna: Det er man selvfølgelig. 

Julie: Kvinder i tyverne der har travlt med karriere. Gerne i den lidt smartere del af erhvervslivet, så som reklame, forlags- eller modebrancen. Og som samtidig jagter partnere i håbet om at få det liv som selv samme del af erhvervslivet fortæller dem at de bør have. 

Luna: Så det er sådan noget som "Sex and the City"?

Julie: Ja, det fik sit gennembrud med "Bridget Jones".

Luna: Bridgeeeeet, my baby! 

Julie: Vidste du godt at Sophie Kinsella skriver under pseudonym?

Luna: Næ, hedder hun noget andet?

Julie: Ja, hun hedder Madeleine Wickham.

Luna: Nå! Det vidste jeg ikke.

Julie: Prioriterer humør og respektløshed, hvilket redder genren fra patetisk overfladiskhed. Ja, "Sex and the City" er også nævnt. 

Luna: Jeg vil gerne fremhæve "Bridget Jones". Jeg har læst alt med Bridget Jones.

Julie: Jeg vil gerne fremhæve "Nynnes dagbog", som jo sikkert er inspireret af "Bridget Jones". Det må den være. De må da have læst "Bridget Jones" før de skrev "Nynne". Ikke på den dårlige måde. Jeg elsker "Nynnes dagbog".

Luna: De ligger alle sammen ude på vores toilet. Griner.

Julie: Det er ikke lortelitteratur, det er bare godt at sidde og bladre lidt igennem. Jeg tror Chick Lit lidt har tendens til at blive shamet. Fordi det ikke på den måde har et...

Luna: Det er jo ikke dyb litteratur på den måde.

Julie: Men det skal det jo bare heller ikke være. 

Luna: Det er jo bare sådan noget let tilgængeligt, og det er mega hyggeligt. Og så er det bare sådan nogle lette kærlighedshistorier. 

Julie: Man kan tit se sig selv i det på en anden måde, end man kan se sig selv i de svære ungdomsromaner eller fantasygenren.

Luna: Det er også bare, hvis man har lyst til at læse noget nemt, som man ved at man bliver glad af at læse...

Julie: Der ender godt...

Luna: Det ender som regel altid godt.

Julie: Det er lidt som at sætte en god, gammeldags kærlighedkomedie-agtig film på. Man ved sgu nok godt, at de får hinanden til sidst. Man ved ikke helt hvad der kommer til at ske fra de møder hinanden til de får hinanden. Der kan være forskellige scenarier, men det ender godt. Og det er noglegange bare det man er i humør til. Her går vi lige udenom "New Adult"-bøgerne. De er jo ikke sådan helt Chick Lit, selvom...

Luna: Selvom det er lidt til tøser... Men det er jo meget noget med sex. Og det er Chick Lit måske ikke ligeså meget. Det er mere med de store følelser og romantik.

Julie: Jeg har ikke læst så meget af det vi har faktisk. Sophie Kinsella har jeg faktisk...

Luna: Jeg har læst masser af Sophie Kinsella, jeg har læst "Nynnes dagbog", jeg har læst "Bridget Jones", jeg har læst "Marian Keyes" og hvad er der mere? "Sex and the City"? Den har jeg læst, og alle "Bridget Jones"-bøgerne og alle "Nynne"-bøgerne.

Julie: Jeg har læst "Bridget Jones" 1 og 2, og jeg har læst hvad jeg troede var den første "Shopaholic", men det var "Shopaholic i New York" som så var toeren. Det er mange år siden.

Luna: Ja, men det er heller ikke nemt at finde ud af. 

Julie: Altså, jeg vil stadig gerne have læst alle "Shopaholic"-bøgerne, men...

Luna: Hvad med de der "Jojo Moyes"-bøger?

Julie: Men er det ikke mere drama? 

Luna: Jo, det er også lidt mere sådan... cry me a river! (Begge griner) - Jo, det er nok lidt mere dybt end "Shopaholic".

Julie: Uden at jeg siger at Chick Lit kan være lidt overfladisk, så er det lidt dybere end Chick Lit. Er min tanke om det. Det er bare sådan nogle der er gode at have med på ferie, og ligge ved poolen...

Luna: Ja, det er virkelig strandbøger! Det er sådan nogle man skal have med, når man er på ferie. 

Julie: Bare... prøv at kigge over på reolen. 

Luna: Det er en helt anden farve end de andre bøger. 

Julie: Overvej det. Det er lyserød, lysegrøn og lyseblå og gullige farver. En lille smule pastel-ish. 

Luna: De er meget pastel. 

Julie: Ja, og de indbyder ikke så meget til at mænd læser dem. 

Luna: Nej, ikke rigtigt. Men det er fandeme hyggeligt. Jeg elsker at læse sådan nogle bøger og jeg bliver helt glad når der kommer en ny, så må jeg bare læse den med det samme,

Julie: Du er da ikke kommet igennem alle Sophie Kinsella endnu? I hvert fald ikke "Shopaholic"!

Luna: Nej, men det er da også fordi der er en milliard af dem! 

Julie: Men det var dig der sagde at du måtte læse dem hver gang der kom en ny!

Luna: Men lige med "Shopaholic", der kan jeg ikke følge med! (Griner)

Julie: Men det er bare godt. Og så kan man diskutere om der er store dilemmaer eller moraler, eller om man lærer noget af dem. Noglegange er det bare rart at spejle sig i en som har et ligeså besværligt liv som en selv, uden at det behøver at være store depressioner eller livsændrende ting, men bare; fuck jeg har meget gæld, eller jeg knalder til højre og venstre.

Luna: Eller jeg vil gerne tabe to kilo. Det er bare hyggeligt.

Julie: Det er bare stille og rolig litteratur, som kan være enormt rart hvis man har for mange ting i hovedet. Man skal ikke tænke så meget når man læser det. Hvad synes I om Chick Lit? Go eller no go? Er det sådan lidt guilty pleasure? 

Luna: Er det sådan noget man gemmer væk? Tager man et andet cover og lægger ud over når man læser den i offentligheden?

Julie: Så folk tror man læser "Stolthed og fordom" men i virkeligheden sidder man bare og læser "Bridget Jones' Baby".

Luna: Der er intet galt med "Bridget Jones' Baby".

Julie: Det er jo det jeg siger. Jeg synes ikke der er noget galt med det! Nu kommer der lige lidt indover her: Man må ikke shame hvad andre folk læser. Man skal læse hvad man har lyst til. Hvis man har lyst til at læse "Bridget Jones' Baby" eller Sophie Kinsella, skal man læse det. Hvis man har lyst til at læse Shakespeare, så skal man gøre det. Læs hvad du har lyst til, og lad være med at dømme andre på hvad de læser. Er det ikke bare fedt at de læser? 

Luna: Ja, det tænker jeg også umiddelbart. Jeg tror da også selv jeg har tendens til at gøre det, hvis folk de siger deres yndlings bog er "Twilight" for eksempel. Så kan jeg godt tænke lidt: har du læst andet? For så burde du vide hvor dårligt den er skrevet. Ikke for at sige noget ondt om "Twilight"!! (Red: Luna elsker i virkeligheden "Twilight", især filmene, men hun synes bøgerne er ret dårligt skrevet)

Julie: Den kan vi tage en anden gang! Men ja, længe leve Chick Lit. Ingen bookshaming. Hvad er jeres yndlings Chick Lit?

Luna: Hej hej!

Julie: Hej hej!









1 kommentar:

  1. Jeg er en sucker for Chicklit. Mest af alt er Marian Keyes min favorit, men også Sophie, Majse Njord/Camilla Stockman-bøgerne og Bridget. Dertil vil jeg anbefale "Gør det noget jeg støvsuger imens?" på lydbog og "Klap i, hest"

    - A

    SvarSlet