Boganmeldelse - Little Women

"Christmas won't be Christmas without any presents," grumbled Jo, lying on the rug.
"It's so dreadful to be poor!" sighed Meg, looking down at her old dress.
"I don't think it's fair for some girls to have plenty of pretty things, and other girls nothing at all," added little Amy, with an injured sniff.
"We've got Father and Mother, and each other," said Beth contentedly from her corner.
(Citat s. 1)

---

"Little Women" er historien om de fire søstre: Jo, Meg, Amy og Beth som bor sammen med deres mor. De er ikke ligefrem rige, og det gør ikke deres liv nemt. Deres far er i hæren, og de savner ham noget så frygteligt. Pigerne er meget forskellige, men på en eller anden måde, får de det til at fungere sammen, og deres kærlighed til hinanden er ikke til at sætte ord på. Bogen er skrevet i 1800-tallet, så det er anderledes tider, hvor man satte pris på høflighed, velopdragenhed og altid at se pæn og ren ud. Vi følger pigerne og deres udvikling til voksne kvinder, og det er ikke altid nemt for dem at blive ældre. Der er nemlig mange ting man skal tage stilling til. Mænd er en del af det, men også det der med at finde sin rette hylde i livet. Hvad vil fremtiden mon bringe for pigerne og vil de blive den bedste version af dem selv?

---

Det tog mig flere uger at komme igennem bogen, hvor det normalt tager mig et par timer at komme igennem en bog. Ikke nok med at den er ret lang, så er den også skrevet på gammelt engelsk, og det er ikke altid lige let at finde ud af. Jeg kunne ikke overskue at læse den fysiske bog, da siderne var sindssygt tynde og skriften meget lille, så jeg fandt e-bogen i stedet, og det gjorde heldigvis det hele meget lettere. Samtidig downloadede jeg også lydbogen, så jeg kunne høre den, og det er jeg glad for  at jeg gjorde! Det er min første lydbog nogensinde, og jeg havde aldrig troet at jeg kunne holde af det, men det gjorde jeg virkelig. Tænk sig, at man kan "læse" imens man laver andre ting. Jeg brugte lydbogen når jeg lavede ting jeg ikke rigtigt gad, og det var bare så fedt! Jeg er fan! Det gjorde også at jeg nemmere kom igennem bogen, for det var lettere at forstå ordene, når de blev læst højt. Men det meste af bogen har jeg altså selv læst.

Nok om det. Jeg synes bogen var god. Virkelig god. Selvom den var lang og jeg ikke er vant til at læse den slags litteratur. Det er meget få klassikere jeg har læst, så jeg er ikke vant til opbygningen og sproget, men jeg synes faktisk den var overraskende spændende, og da jeg først var begyndt på den, lagde jeg den faktisk ikke fra mig, til jeg var færdig. Det resulterede også i, at jeg nærmest ikke lavede andet end at læse i et par uger. Jeg er vild med historien og alle moralerne der er i bogen. Man lærer rigtigt mange ting, når man læser den, og mange af tingene kan man sagtens bruge i livet i dag. Det føles som om jeg er blevet klogere af at læse bogen. Samtidig kan jeg godt lide personerne og deres udvikling fra piger til kvinder, og hele rejsen dertil. Min yndlings var helt klart Jo! Hende kunne jeg se mig selv lidt i.

Jeg fortryder ikke et sekund at jeg besluttede mig for at læse "Little Women" efter at have hørt Rachel og Joey snakke om den i "Friends". Jeg har læst "The Shining" så den behøver jeg ikke bekymre mig om! Det var en rigtigt god bog, selvom den var lige lovligt lang. Det trækker lige en stjerne ned, men ellers var den fantastisk! Jeg skal helt sikkert læse flere klassikere i fremtiden, og jeg glæder mig.