torsdag den 11. maj 2017

Forlaget får ordet #1 - EgoLibris


Jeg har besluttet at lave noget helt nyt på bloggen! Jeg har nemlig skrevet til en masse forlag, og har spurgt dem om et par ting. Jeg synes nemlig at det er vigtigt at samarbejdet mellem forlagene og bogbloggerne, bliver ved med at være så fantastisk som det er. Derfor har jeg valgt at sætte fokus på lidt forskellige forlag. Små som store. Jeg håber I kan lide det.

I dag stiller jeg spørgsmål til Maria fra forlaget EgoLibris.

1. Hvilket forlag arbejder du på? Fortæl gerne lidt om hvem du er! Mit navn er Maria Teglkamp, og jeg arbejder som marketingkoordinator hos forlaget EgoLibris. Jeg er 24 år, og blev færdig sidste sommer som cand.mag. i dansk fra Københavns Universitet med tilvalg på CBS i digital kommunikation og markedsføring. Jeg bor i København NV med min franske bulldog Mogens, og producerer podcasts i min fritid.

2. Hvordan er det at arbejde på et forlag? Jeg elsker forlagsbranchen, og før EgoLibris var jeg 3 år hos Gyldendal. Hverdagen på et forlag er vel lige som mange andre arbejdspladser i mediebranchen, men her er vi bare fælles om at elske litteratur og bøger. Lige netop hos EgoLibris er vi en lille redaktion der sidder sammen, så vi har et tæt sammenhold og deler både udfordringer og opture med hinanden. Her er højt til loftet og god mulighed for at være kreativ.

3. Hvad er det egentlig for noget arbejde du laver på forlaget? Jeg er en en-mands-marketingafdeling, dvs. jeg laver alt lige fra at skrive pressemeddelelser og nyhedsbreve til at producere indhold og annoncer til vores social media-kanaler.


4. Er du bogelsker eller er der en anden grund til, at du arbejder på et forlag? Jeg har altid læst mange bøger, og allerede som 13-årig satte jeg mig det mål, at jeg måtte læse al tidligere og klassisk litteratur – for hvordan kunne jeg ellers forstå de nye udgivelser?  Det viste sig, som man nok kan tænke sig, at det var lidt af en mundfuld. Så selvom jeg elsker klassisk litteratur, læser jeg altså også nye udgivelser, og min lille udfordring har i den grad sparket min interesse for litteratur i gang. Så jeg arbejder i forlagsbranchen både fordi det er en personlig interesse, men også fordi det spiller godt sammen med min uddannelse.

5. Har du en yndlingsbog? Åh, det er så svært kun at vælge én. Jeg elsker russisk litteratur, og især de helt store værker. Den største bogoplevelse jeg nogensinde har haft må være da jeg læste ”Krig og fred” af Lev Tolstoj. 



6. Hvordan er det at arbejde sammen med bogbloggere, og føler du at I får noget ud af det på forlaget? Det er en fornøjelse at have muligheden for at arbejde sammen med bogbloggere – og det siger jeg ikke kun fordi jeg bliver interviewet til en bogblog ;-) EgoLibris er et lille forlag, og de store dagblade har tendens til kun at anmelde bøger fra de store forlag. Så selvom vi har udgivelser af høj kvalitet, er det ikke altid, at aviserne vil give spalteplads til vores bøger. Men med bogbloggere får vi mulighed for at lade nogle velskrivende, kritiske læsere med en høj troværdighed hos deres følgere læse vores bøger og anmelde dem. Bogbloggere skriver om bøger, fordi de ikke kan lade være. Litteratur er deres passion. Og at bygge et samarbejde op om en gensidig kærlighed til bøger er fantastisk at være en del af.  






Ingen kommentarer:

Send en kommentar