torsdag den 11. maj 2017

Fredags finurligheder #2 - Mit forhold til lydbøger


Fredags finurligheder er et nyt koncept her på bloggen. Her vil jeg tage random emner op (hver) fredag og finde på spændende indlæg til jer. De kommer selvfølgelig til at være boglige (det meste af tiden). Jeg håber I vil tage godt imod Fredags finurligheder!

Lydbøger er populære. Det tror jeg i hvert fald. Det virker sådan, og Julie har virkelig snakket om dem. Hun lytter nemlig ofte til lydbøger, og det har jeg haft svært ved at forstå. Jeg forsøgte nemlig at høre lydbog for mange år siden, og jeg kunne slet, slet ikke koncentrere mig om den. Min hjerne kunne slet ikke følge med, og jeg troede egentlig at det var mig som bare ikke kunne finde ud af det. Men da jeg så besluttede mig for at læse "Little Women" som er vanvittigt lang og på gammelt engelsk, tænkte jeg at jeg ville give lydbøger et forsøg mere. Jeg ved ikke om det var bogen som bare var kedelig, sidste gang jeg hørte lydbog, for denne gang havde jeg i hvert fald ingen problemer med at koncentrere mig. Jeg lavede alle de kedelige hverdagsting, imens jeg hørte lydbog, og det gjorde bare alting meget sjovere. Jeg vaskede op imens, gik i bad imens (det var lidt svært, men kunne lade sig gøre, hvis man skruede højt op for lyden), lagde tøj sammen og ryddede op imens, og det fungerede bare så godt. Lydbogen kostede kun 15 kroner, og det var lige til at overskue, for lydbøger kan godt være ret dyre desværre.

Jeg ved ikke hvor langt tid der går, før jeg skal høre lydbog igen, men jeg har i hvert fald fået øjnene op for lydbøger, og ser dem ikke længere som noget jeg ikke kan holde ud. For mig virkede det rigtigt godt, at få læst ordene højt, nu hvor sproget var lidt gammeldags. Det gjorde at jeg bedre kunne forstå historien. Jeg læste også bogen som e-bog, men flere kapitler blev hørt på lydbog, og det var bare rigtigt fedt. Jeg tænker lidt, at jeg vil bruge lydbøger i fremtiden, når jeg skal læse en gammel klassiker. Jeg vil selvfølgelig også læse bogen selv, men et par kapitler på lydbog, er bare rigtigt hyggeligt. Og så er det simpelthen så smart at man kan gøre alt muligt imens, som man ikke kan gøre når man læser selv. Jeg er vild med at gå tur imens, for så går turen lynhurtigt og man er i sin egen boglige verden samtidig. Det er en god måde at få motion på, og samtidig få læst. 

Konklusion: Lydbøger er faktisk ret fantastiske. Og selvom jeg kun har hørt to i hele mit liv, og den ene var virkelig kedelig, så er jeg helt sikkert blevet fan! Lytter du til lydbøger? 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar