Boganmeldelse - Dagbog fra zombieland

Af: Klaus Frederiksen
Sidetal: 225
Forlag: Mellemgaard

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget Mellemgaard, men alle meninger er selvfølgelig mine egne.

---

Mit navn er Noah. Jeg er fanget i en zombieapokalypse, og er lige nu begyndt at skrive denne dagbog. Jeg tror, at det at skrive mine oplevelser ned, vil kunne hjælpe mig til at få styr på mine tanker, og desuden er verden så forandret, at dagbogen her kan bruges som dokumentation, ikke mindst for mig selv, da jeg ofte kommer i tvivl om, hvad jeg har oplevet, og om det virkelig er sket. Desuden har jeg ingen andre at tale og kommunikere med, udover de levende døde, så måske kan det her give lidt indhold i det liv, jeg lever for tiden.
(Citat s, 7)

---

"Dagbog fra Zombieland" er historien om Noah, som er fanget midt i en zombieapokalypse i Danmark. Han er alene, og beslutter sig for at tage et roadtrip rundt i Danmark for at se hvor mange overlevende mennesker der er tilbage. På turen møder han flere mennesker. Nogle af dem dør, andre overlever, men han har et tæt forhold til Emma, som han møder på sin rejse. Det er en hård tur, for han møder mange zombier på sin vej, og nogle af de mennesker han møder, har en skjult dagsorden. Noah er nemlig noget helt særligt, og det finder han langsomt ud af. Hvad skal der ske med ham? Og findes der en kur mod zombierne?

---

Jeg kan rigtigt godt lide idéen med denne her bog. En dagbog fra en verden som er fyldt med zombier, er ikke helt dårligt, og jeg var meget spændt på at læse bogen. Jeg er normalt ikke meget til historier om zombier, fordi jeg synes det bliver kunstigt og lidt dumt meget hurtigt. Zombier er derfor ikke ligefrem noget jeg har beskæftiget mig med før (medmindre vi snakker iZombie, jeg elsker iZombie!) Denne bog var slet ikke dårlig, men den var altså ikke det bedste jeg har læst. Jeg har lidt svært ved at se meningen med den, da der ikke rigtigt er et plot eller en rigtig slutning, og det irriterer mig. Den er skrevet fint, men ikke helt vildt godt, og det kan godt være det er meningen. Det skal jeg ikke kunne sige. Det var en helt fin læseoplevelse, men den var ikke fantastisk. Den var sådan lidt "meeh", og det er jeg rigtigt irriteret over, da jeg virkelig godt ville kunne lide den. Efterhånden er jeg også blevet svær at imponere, så hvis man er helt ny i bogverdenen, kan det være man sætter mere pris på bogen end jeg gjorde.

Samlet set var bogen fin, men jeg ville ikke læse den igen, og jeg ville nok heller ikke anbefale den til en ven. Men jeg fortryder ikke at jeg har læst den, og det var spændende at følge med på Noahs zombieeventyr.