Boganmeldelse - Nazitøsen

---

"Erik, hvad er det her, som folk skriver i kommentarfeltet? En masse tal og bogstaver. 88 og 28 - Hvad betyder det? Nogle gange står der bare HH."
"Det står for Heil Hitler, det fatter du vel."
Tallet 8 stod for H, tallet 2 for B, det vil sige at 88 betød Heil Hitler, og 28 betød Blood & Honour.
(Citat s. 131)

---

"Nazitøsen" handler om Anna-Lena som levede sammen med en af Sveriges største og mest berømte nazister. Hun endte med at være tourmanager for hans white-powerband og endte endda med, selv at komme på scenen. Hendes liv kom til at handle om had og vrede og langsomt blev hun trukket ind i en verden, som hun slet ikke vidste eksisterede. Hun blev stemplet som nazitøs og fik et hagekort tatoveret på foden, samt en SS-soldat på benet. I denne bog beskriver hun sin tid i nazimiljøet, men også vejen væk derfra, som skulle vise sig at være mere besværlig end hun havde regnet med.

---

Jeg indrømmer det gerne. Jeg elsker sådan nogle biografier og i det hele taget, historier fra det virkelige liv. "Virkelighedens verden"-bøgerne er mit liv. Så da Julie kom hjem med fire poser bøger fra et bogbloggertræf som jeg ikke kunne deltage i, fordi jeg var syg, faldt jeg straks over denne her bog. Miljøer som jeg ikke kender særligt meget til, interesserer mig helt vildt. Om det er det ene eller det andet, er faktisk ligegyldigt. Nazisme er virkelig også spændende at læse om, selvom det virkelig er ubehageligt. Jeg nød at læse Anna-Lenas historie! Den er virkelig godt skrevet og super spændende. Det er fedt at hun fortæller hudløst ærligt om sine tanker og oplevelser i nazimiljøet, og jeg lærte faktisk en hel masse, som jeg ikke vidste i forvejen.
Og så er det så nice at der er billeder i bogen, så man kan se hvordan hun så ud dengang.

Selvom historien er rigtigt god og spændende, kommer den dog ikke helt op på fem stjerner. Der skal lidt mere til i min verden. Den er super fin, men jeg tror ikke jeg kommer til at læse den igen, og den kommer altså ikke på listen over mine yndlingsbøger. Men super fin bog som jeg lærte en masse af, og det var fedt at komme helt tæt på nazimiljøet.